Hlavní obsah

Plavba na hausbótu v jižním Burgundsku

Právo, Bohuslav Borovička

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Motor tiše bublal a po stranách lodi se čeřila voda, ale loď stála na místě. Na zdymadle svítila už čtvrt hodiny červená a vrata byla zavřená. Teprve po dalších asi deseti minutách přijel odkudsi chlapík, který nám otevřel další cestu. Sezóna prázdninových plaveb v Burgundsku teprve začíná,mnohá z tamních zdymadel ještě nejsou v plném provozu, a tak obsluha podle potřeby přejíždí od jednoho ke druhému.

Foto: Bohuslav Borovička, Právo

Na hausbótu se dostanete i do blízkosti takových památek, jako je katedrála v Chalon sur Saone.

Článek

Předchozího večera jsme se v přístavu St. Léger sur Dheune nalodili na jedno z plavidel společnosti Locaboat. Ta provozuje sladkovodní rekreační plavby v řadě evropských zemí a na svých hausbótech to má opravdu vychytané.

Jsou nízké a široké s nevelkým ponorem, na zádi je vyvýšená kormidelna a „salón“ a v podpalubí jsou kajuty. Jsou většinou dvoulůžkové, s vlastní sprchou a toaletou. Nás bylo na lodi šest, ale při troše dobré vůle a za cenu menšího pohodlí by se tam ještě tři lidé vešli.

Aby se na člun vešla posádka a všechno ostatní, co je k plavbě a k bydlení potřeba, jsou opravdu všechny prostory využity, takže na přílišné poskakování místo není. Poskakovat si ale můžete na horní palubě (kam se za hezkého počasí může přesunout i kormidelník), kde je místa dostatek.

Zařízený hausbót má troubu i chladničku

Pokud byste si dali opravdu záležet, mohli byste před vyplutím z přístavu vybavit hausbót zásobami tak, že byste ho nemuseli opustit za celý týden. Chladicí box je velice prostorný a vedle něj je spižírna, plynová bomba vystačí nejen na sporák, ale i na troubu. Možná by nestačila voda, ale tu lze doplnit v každém přístavu.

Hausbót je vybaven vším, co najdete třeba v rekreačním apartmánu – nádobím na vaření včetně různých pařáků, pánviček, struhadel a škrabek, talíři a příbory, hrnky, skleničkami. Nechybí ani vývrtka a otvírák na pivo.

Speciální pánev plná šnekůfoto: Právo/Bohuslav Borovička

Zásobit se úplně vším by vás však připravilo o požitek z ranní cesty do pekařství, které je plné čerstvých baget, croissantů takových i makových a dalších dobrot. Přišli byste o požitek ze snídaně, při níž se máslo vpíjí do teplé bagety, ze které se při ukousnutí sypou drobky na všechny strany.

Odpočinek musí být po snídani

Snídá se před vyplutím, aby si každý člen posádky mohl ten zvláštní zážitek vychutnat, aby někteří nemuseli v levé ruce držet kus žvance, pravou odvazovat nebo přivazovat lano nebo odstrkávat loď bidlem od břehu.

Samotnou plavbu však lze bez nadsázky označit za odpočinek po snídani. Nepamatuji situaci, snad kromě plavby po rozbouřeném jezeře v Irsku, která by celou posádku zaměstnala. Ve službě je zpravidla jen ten, kdo momentálně plní funkci kormidelníka, a tedy i kapitána.

Rychlost je zpravidla nižší než ta maximální a každé zdymadlo znamená zdržení. Aby si výletu užili všichni, pluje se zpravidla čtyři až pět hodin. A co dál? Oběd, vycházka nebo vyjížďka na kolech, která si vezete s sebou. Cílem bývá blízké městečko či vesnice, hrad, vinný sklep nebo jiná atrakce.

Střídali se všichni u plotny i u kormidla

Práci kormidelníka nakonec zastane každý, nemluvě o čištění a splachování paluby. Kritickým místem tak zůstává kuchyně, neboť jsou jedinci, jejichž dovednosti v tomto prostředí končí uvařením čaje. A tak se pracovní povinnosti tak nějak samosebou rozdělí. Kuchaři jsou osvobozeni od všeho ostatního, neboť ten, kdo dokáže spláchnout palubu, dokáže i umýt nádobí po obědě.

Burgundský Canal du Centre je jednou z nejoblíbenějších tras nejen mezi vodáky, ale také mezi cyklisty.foto: Právo/Bohuslav Borovička

K řízení rekreačních plavidel po řekách a kanálech není zapotřebí zvláštního oprávnění, stačí instruktáž před vyplutím. Jak nastartovat loď a ovládat ji, k čemu je booster a revers, jak se vypouští odpad a doplňuje voda.

Taky vám řeknou, co se nemá. Vplouvat do rákosí, kde mohou hnízdit vodní ptáci a kde se vám husté rostliny mohou namotat na lodní šroub. Neuvazujte si lano k zápěstí.

Kdyby sebou loď náhle škubla, v lepším případě sletíte do vody, v tom horším můžete přijít o ruku. Ve zdymadle lano jen volně přehodíte přes pachole a držíte ho. Napevno přivázaná loď by se při poklesu vody mohla převrátit.

Záleží jen na vás

Těch psaných pravidel, která je nutno dodržovat, není mnoho. Důležitější jsou ta, o nichž se nikde nepíše. Na týdenní dovolenou na hausbótu, kde o sebe členové posádky chtě nechtě neustále zakopávají, byste neměli vyrážet s lidmi, kteří vám i na pevnině zkazí náladu, i když je vidíte jednou týdně zdálky.

Záleží jen na vás (míněno na vás všech), jestli si budete užívat dobrého vína, pohledu na utěšenou kopcovitou krajinu, vyměňovat si pozdravy s cyklisty, kteří vás míjejí na stezce podél kanálu, nebo jestli pro vás každý další den bude směsí nudy a utrpení.

Malé rady na závěr
NABÍJENÍ Nabíjení baterie mobilu nebo fotoaparátu je z běžného zdroje možné v přístavech. Pokud se jim budete vyhýbat, nebo vám baterie „klekne“ během plavby, může to vyřešit dvanáctivoltová autonabíječka. Na lodi je příslušný konektor.
LOCABOAT HOLIDAYS Naše zkušenosti jsou se společností Locaboat Holidays, která vymyslela a provozuje popsané hausbóty. Nabízí dovolenou na meklenburských jezerech v Německu, na jezerech a kanálech v Irsku, v několika oblastech ve Francii, na kanálech v Holandsku, na laguně v Benátkách.
NA KOLIK TO PŘIJDE cena týdenního pobytu na hausbótu se podle jeho velikosti a sezóny pohybuje přibližně od 1 100 eur do 2 300 eur. Je důležité se informovat o vedlejších nákladech. Pokud budete plýtvat vodou a budete muset odpad vypustit a vodu natankovat, něco vás to bude stát. Také kotvení v přístavech se počítá – zhruba 8 až 15 eur za noc. Některé společnosti účtují poplatky za ručníky a povlečení (můžete mít vlastní) a zhruba 80 eur stojí závěrečný úklid lodi,pokud pořádně uklidíte sami.

Kola na palubě

Aby se z hausbótu nestala ponorka, tomu mohou pomoci kola, která se dají vypůjčit spolu s lodí a vézt s sebou. V rozumné vzdálenosti od cíle denní plavby se dozajista nachází něco zajímavého, co stojí za to navštívit.

Anebo stojí za to jen tak se projet a podívat se na kraj kolem vás z jiné než ze žabí perspektivy hladiny kanálu. Třetí možností je, že zatímco část posádky popluje, ta druhá vyrazí napřed na kolech a počká buď v cíli cesty, nebo u některého ze zdymadel.

Záleží jen na vás, jestli si každý den uspořádáte tak, abyste ještě po večeři měli chuť společně posedět v měsíčním svitu a u skleničky vína na palubě, poslouchat kuňkání žab a vést řeči.

Ve čtvrtek 15. května se po jižním Burgundsku vypravíme na kole za vínem.

Rady na cestu

Pojedete autem přes Norimberk, Mulhause, Besancon a Beune, odkud je to nějakých 20 km do St. Léger. Celková vzdálenost z Rozvadova je necelých tisíc kilometrů.

Letecky to je složitější. Přímý let z Prahy do Basileje/Mulhousenu sice najdete, ale je problém, jak překonat zbývajících přibližně 200 kilometrů do St. Légere. Další možností je letět do Paříže a pak vlakem TGV z Lyonského nádraží do stanice Creusot, odkud trvá cesta taxíkem asi patnáct minut.

Reklama

Související témata:

Související články

Kréta je domovem antických bohů

Duch antiky na vás na Krétě dýchne hned po příletu na letiště v hlavním městě. Ono se totiž jmenuje Heraklion, Iráklio, chcete-li to řecky. Ještě v letištní...

Korfu v září je hlavně pro romantiky

Zelený nebo také smaragdový ostrov, perla Jónského moře, tak se přezdívá nejsevernějšímu z řeckých ostrovů Korfu. Kerkýra, jak jej nazývají Řekové, leží...

Plánování letní dovolené je v plném proudu

Ač se to nezdá, nastal ideální čas na plánování letní dovolené. Kam vyrazit, co vidět a zažít, po čem toužíme? Na to je jednoduchá odpověď: po změně....

Výběr článků

Načítám