Hlavní obsah

Na neobvyklém thajském tržišti budete uskakovat před jedoucím vlakem

Novinky, Michael Fokt

Po celém světě je to stejné – chodit po kolejích je zakázáno. V Thajsku však najdete jedno zvláštní místo, kde je všechno naruby. Tady se po kolejích chodit musí, jinak byste si bludištěm nejrůznějších stánků snad ani neproklestili cestu. Jakmile se však ozve hlas z amplionu, koukejte se vmáčknout do postranní uličky, a to hodně rychle.

Foto: Michael Fokt

Pozor na vlak. Pro turisty událost, pro místní běžná věc.

Článek

Dali byste si sépii, kraba či tropickou rybu? Nebo zrovna máte odvážnou náladu a sáhnete raději po hromádce pražených larev motýlů bourců morušových, jejichž kokony předtím patrně posloužily k výrobě hedvábí? Žádný problém.

Na tržišti Talat Rom Hub v thajské provincii Samut Songkhram nějakých 70 kilometrů jihozápadně od Bangkoku to všechno seženete za pár thajských bahtů a návdavkem si můžete přibalit třeba hrst čerstvých krevet, sušených platýsů nebo mušlí všech možných tvarů a barev. Prostě jako na každém jiném z tisíců thajských tržišť, kam chodí s potěšením nakupovat a smlouvat turisté i místní rovným dílem.

Foto: Michael Fokt

Na trhu seženete nejrůznější tradiční pochutiny. Můžete si troufnout i na experimenty.

Právě tady a nikde jinde však na vlastní kůži zjistíte, proč měl Jára Cimrman krok dlouhý přesně 90 centimetrů, když pobíhal se svým zubařským trakařem po rakouskouherských železnicích. Ať chcete nebo ne, budete totiž při nákupech poskakovat mezi kolejemi z jednoho pražce na druhý.

Tržiště zabírá asi tak 100 metrů délky železnice Maeklong. Právě díky tomuto krátkému úseku ležícímu, co by kamenem dohodil od stejnojmenného nádraží, však celá trať získala věhlas daleko za hranicemi Thajska.

Cesta pro ohnivého oře

Tudy že má projet vlak? Možná tak ve snu. Přístřešky nad stánky se strkají o místo na slunci tak vehementně, že jeho světla na tržiště pod nimi proniká naprosté minimum. Prodejci všeho možného líně posedávají pár centimetrů od kolejí a z letargie je vytrhne snad jen chvíle, kdy se snaží pomocí pištivě frenetického vyjednávání ustálit cenu papájí či rambutanů na oboustranně přijatelné úrovni.

Foto: Michael Fokt

Když je kolej volná, je zastíněna deštníky.

Osmkrát za den se však všechno změní jako mávnutím kouzelného proutku. Na pár minut do trhovců vjede aktivita, jako byste znenadání střelili do hejna vrabců. Oni však moc dobře vědí, proč hýbnout kostrou. Lesem stánků si totiž musí proklestit cestu nefalšovaná ocelová stotunová lokomotiva se spřežením vagonů v zádech — čtyřikrát denně cestou z Bangkoku a čtyřikrát zase nazpátek. Celé to připomíná zázrak z Tisíce a jedné noci.

Foto: Michael Fokt

Trhovci mají důmyslné stánky. Třeba na kolečkách.

V jednu chvilku vidíte neproniknutelnou bariéru z deštníků, pergol a pultíků a o minutu později se vynoří volná železniční trať s modrým nebem nad sebou. Někteří z prodejců přitom mají své stánky vychytané do nejmenších detailů. Spočívají na kolečkách a na vlastních miniaturních kolejích. Stačí tedy jen zatáhnout dozadu a vlak má cestu volnou. Zkuste však vystrčit hlavu o 15 centimetrů za jejich obrys, a přijdete o nos.

Zážitky v okolí

Sotva osm kilometrů od trhu na kolejích leží další, tentokrát plovoucí. Na trhu Amphawa Floating Market seženete všechno od suvenýrů přes streetfood po čerstvé potraviny a užijete si jedinečnou atmosféru života na řece Maeklong.

Padesát kilometrů na východ od trhu na kolejích leží vesnice Don Kai Dee Benjarong. Vyrábějí tu krásný thajský porcelán s použitím tradičních vzorů a pěti základních barev. Můžete si tu vymalovat svůj vlastní hrnek i s pokličkou a podšálkem. Ale pozor, po předchozím vlakovém adrenalinu se vám nesmí třást ruce. Je to filigránská práce.

Z Prahy do Bangkoku se dostanete snadno například se společností Emirates s mezipřistáním v Dubaji. Na trh Talat Rom Hub přijedete buď samotným vlakem z nádraží Wongwian Yai nebo mikrobusem ze zastávky Pinklao.

Dieselové monstrum projíždí proklatě blízko, vynalézaví trhovci však mají všechno propočítané na cigaretový papírek. Dokonce ani neuklízejí zboží, jež leží přímo v kolejišti. Dobře vědí, že vlak projede neškodně nad ním a nic neponičí. A jakmile souprava zmizí, okamžitě vytlačí své komodity zpět do obchodních pozic a obnoví smlouvání, jako by se vůbec nic nestalo.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám