Hlavní obsah

Do Chomutova za historií, turistikou i vůní železa

Právo, Karina Goga

Sociálně vyloučené lokality, obchod s chudobou a kriminalita. Jenže Chomutov nabízí i spoustu krásných míst, která zaujmou milovníky historie i aktivního odpočinku.

Foto: Profimedia

Přehradu Kameničku obklopuje hustý porost dvě stě let starých buků.

Článek

Novodobé dějiny Chomutova poznamenalo vyhnání německého obyvatelstva. Město tak rázem přišlo o několik tisíc obyvatel, úbytek však měl být brzy nahrazen. V důsledku rozsáhlé těžby uhlí docházelo k vysídlování okolních vesnic a v Chomutově naopak probíhala masívní sídlištní výstavba. Plány ze sedmdesátých let počítaly s tím, že v aglomeraci Chomutov-Jirkov bude žít téměř sto tisíc lidí.

Z velkých plánů nakonec sešlo, přesto dnes město lemuje pás několika sídlišť ohraničených svahy Krušných hor. Levné chomutovské byty se staly cílem spekulantů, kam z lukrativnějších lokalit v jiných částech republiky stěhují méně majetné občany. Tolik tedy ke vzniku tamních nechvalně proslulých sociálně vyloučených lokalit.

To je ta odvrácená tvář Chomutova, ale město má i jinou. Velmi hezké a v dobrém stavu je historické jádro, které stojí za to si prohlédnout. Náměstí 1. máje dominuje barokní sloup Nejsvětější Trojice a budova historické radnice spojená s kostelem sv. Kateřiny. Památkou na období rekatolizace je jezuitský areál, jehož součástí je jezuitské gymnázium, kolej, kostel svatého Ignáce, hvězdářská věž a také budova Špejcharu, kde sídlí městská galerie.

Foto: ČTK

Centrum Chomutova letos v lednu během Tříkrálové sbírky

Úložiště cenných lokomotiv

Za vůní starého železa se vydejte do železničního depa chomutovského nádraží, kde je i depozitář Národního technického muzea. Veřejnosti je přístupný několik víkendů v roce. Ve dvou prostorných rotundách je k vidění více než stovka starých lokomotiv, vozidel a drezín.

Prostorné chomutovské depo z 19. století se stalo úložištěm a ochráncem několika unikátních vyřazených lokomotiv, z nichž některé jsou posledními svého druhu. K vidění tu jsou opravdové rarity jako salónní vozy, motorová drezína Tatra nebo nejrychlejší parní lokomotiva Albatros.

Vystavená vozidla v Chomutově prozatím čekají, až se pro ně otevře stálá expozice železnice na pražském Masarykově nádraží, nicméně ani potom Chomutov o cennou zajímavost nepřijde. Prostory Masarykova nádraží rozhodně nepojmou všechny exponáty, navíc Národní technické muzeum zvažuje v chomutovském depu zřídit restaurátorsko-konzervátorskou dílnu. O staré stroje je totiž třeba stále pečovat.

Obrovské kolosy a vůně železa vzbuzují obzvláště u mužských návštěvníků upřímné nadšení. Počet návštěvníků šel vloni do tisíců, škoda že statistiky neprozradily, kolik z nich se po návštěvě depa rozhodlo vyrazit na příští výlet vlakem.

Foto: Karina Goga, Právo

Návštěva technického depozitáře okouzlí všechny ročníky.

Foto: Karina Goga, Právo

Unikátní jezero

Velkým lákadlem v letním období je Kamencové jezero. Dnes vodní plocha, která vznikla zatopením bývalého těžiště kamence, patří k největším přírodním koupalištím u nás.

Voda v jezeře je svým složením unikátní a přirozeně brání vzniku řas a sinic. Koupání je tu opravdu luxusní. Můžete se povalovat na písčitých plážích a dřevěných molech nebo si zahrát volejbal či minigolf.

Foto: Ondřej Bičiště / MAFRA / Profimedia

Voda v Kamencovém jezeře je svým složením unikátní.

Podkrušnohorský zoopark Chomutov najdete kousek od Kamencového jezera. Možná vás překvapí, že rozlohou 112 ha jde o největší zoologickou zahradu u nás. Výhodou je, že park vznikl na rovině, příjemné procházky v zeleni tu vyhledávají maminky s kočárky a malými dětmi. Mají tu medvědy, vlky a majestátně vyhlížející zubry. Nechybí malé safari. U návštěvníků, zejména těch nejmenších, vyhrává přehlídka domácího zvířectva, vtipně zasazená do kulis selského stavení.

Chloubou Chomutova je i relativně nový zimní stadión SD Aréna s příjemným zázemím. Milovníci hokeje určitě znají chomutovské Piráty, kteří se mezi místními těší obrovské popularitě. Ostatně za své nové bydliště si podkrušnohorské město vybral i někdejší hráč a později trenér české hokejové reprezentace Vladimír Růžička.

Do Bezručova údolí po modré

Do jednoho z nejdelších (třináct kilometrů), nejhlubších a nejkrásnějších údolí Krušných hor se vydejte od železničního nádraží po modré. Údolí nese jméno po básníku Petru Bezručovi, nicméně souvislost s autorem Slezských písní zřejmě žádnou nemá. Název Bezručovo údolí oblast získala po 2. světové válce, do té doby se místu přezdívalo německy Grundtal - dolina.

V údolí se můžete pohybovat pěšky, na kole i na inlinech, čeká vás velice příjemná procházka podél řeky Chomutovky, během které minete zastávky s výmluvným názvem První a Druhý Dolský mlýn, kde se můžete občerstvit, obě restaurace vaří opravdu dobře.

U turistického přístřešku označeného jako Třetí Dolský mlýn vede odbočka k údolí řeky Kameničky s unikátní kamennou hrází z roku 1904. Na její stavbě se podílela skoro tisícovka dělníků, dodnes slouží jako zásobárna pitné vody.

Do depozitáře od konce března

Depozitář Národního technického muzea v Chomutově zahajuje sezónu 30. března. Otevřeno bude do 28. 10. vždy od čt do ne od 9 do 17 hod. Vstupné 110 Kč, snížené 70 Kč, rodinné 270 Kč. Přístup do oploceného areálu je možný pouze po značené trase z Černovické ulice z prostoru parkoviště nákupního centra Globus (směr Karlovy Vary).

muzeum-chomutov.cz

Pokud vám ještě zbývají síly, vydejte se vzhůru k přírodní rezervaci Buky nad Kameničkou se stromy starými více než dvě stě let a s rašeliništi. Pokračovat také můžete podél řeky Chomutovky až do Hory Sv. Šebestiána, odkud jede autobus zpět na chomutovské nádraží.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám