Článek
Naše smysly, otupené rutinními nákupy v hypermarketech, nám velí: u zboží je cena a já ji buď akceptuji a koupím, nebo se mi zdá přemrštěná, tak jdu dál. V Asii s tímhle přístupem získáte nálepku trouby. Pro vás jsou obchody „fix price“, kde se nesmlouvá, ale ceny jsou lehce navýšené.
Pro turisty, kteří chtějí nakupovat po arabsku, je dobré tyto obchody taky navštívit, a získat tak přehled o cenách. Když ve „fixprajsu“ uvidíte vodní dýmku – šíšu v přepočtu za 400 Kč, věřte, že u smlouvajícího trhovce (pokud jste šikovní) stejnou získáte maximálně za tři stovky. A možná i za míň. To záleží, jak prodávající ocení váš způsob licitace.
Celý obchod je vlastně obrovské divadlo. Když na ně přistoupíte, rozhodně neproděláte. Takže jste si u trhovce vyhlídli šíšu a chcete ji získat za 300. Přiblížíte se ke krámku a nezávazně prohlížíte všechno možné, aniž byste upozornili na pravý účel návštěvy. Prodejce vás nějakým způsobem slovně zkontaktuje, aby zjistil váš „obchodní profil“. Čím více se budete holedbat, tím spíš vás natáhne.
Přečtěte si také z rubriky Asie
Přiznejte své češství, Němci, Rusové nebo Američané mají výchozí podmínky těžší. Oznamte, že byste si od něj něco koupili, ale ještě nevíte co. Je možné, že vám nabídne čaj. Neodmítněte, je to pocta jak pro vás, tak pro něj. Pomalu se přibližujte k vybrané šíše a dokonale si ji prohlížejte ze všech stran. Dobré jsou mimické prvky představující váhavost, nalezení neexistujícího škrábance, případné potěžkání předmětu – a zase špetka váhavosti.
Nezapomeňte, že jste pod očním dohledem, a vše co uděláte, zkušenému prodejci neuteče. Pak tedy řeknete, že si koupíte třeba tuhle šíšu a nadhodíte cenu 200. Následuje buď smích (jak směšně nízká cena) nebo směsice zoufalých vět, jak ho chcete okrást, když on musí živit spoustu hladových krků. Nebo obojí. Pak přijde s cenou 500. Teď je opět na vás propuknout ve smích a zamítavými gesty začít opouštět obchod.
Věřte, že nedojdete ani dva metry a trhovec vás přivede zpět a sníží cenu na 400. Vy přijměte hru, ale ne částku. Zvedněte na 220 s tím, že u jiného krámku mají levnější. Protějšek vyzdvihne kvalitu provedení zmíněné šíši a ustoupí na 380. Usrkněte čaje, popřemýšlejte a ještě jednou zboží prohlédněte. Pak s trochou mimické rozvahy přidejte další dvacku. Suma se pomalu blíží vám příjemné třístovce.
Pokud cena uvízne těsně nad, máte ještě jeden trumf v kapse. Tím je tato suma předem připravená buď v kapse nebo peněžence. Nic víc, nic míň. Vytáhněte ji a sdělte, že víc nemáte. Věřte, že si nakonec plácnete. Pokud bude váhat, obětujte ještě několik fufníků z jiné kapsy. Prohoďte ještě několik zdvořilostních frází a on bude spokojen, že prodal a ještě si k tomu poklábosil.
Inzertní sdělení: Zakuste si exotiku na vlastní kůži! Třeba právě s CK Arcadia Air!
CK Arcadia Air – specializovaná cestovní kancelář na exotiku – pořádá více než 390 originálních exotických zájezdů do 60 zemí v Asii, Africe, Americe, Austrálii a Oceánii. Organizuje privátní poznávací programy a safari s vlastním průvodcem CK pro individuální turisty a malé skupinky. Žádné velké skupiny! Dovolená na míru!
Anketa
Tipy na známá tržiště
Dillí (Indie): Chandni Chowk – u nádraží Delhi Junction Railway
Colombo (Srí Lanka): Pettah – kousek od přístavu
Isfahan (Írán): Esfahan bazaar – za královským palácem Ali Qapu
Bangkok (Thajsko): Khlong San – u řeky za hotelem Millennium Hilton
Šanghaj (Čína): Yuyuan market – u řeky vedle parku Gucheng
TelAviv-Jaffa (Izrael): Carmel market – na Carmel st. mezi zahradou Kovshim a křižovatkou s Allenby st.