Skvělá alternativa pro země se špatnou infrastrukturou

Zvláště v zemích, kde je špatná infrastruktura a cesty nejsou vhodné pro běžná vozidla, získávají náklaďáky na popularitě. Nebo ve špatně přístupných terénech a rezervacích, kde se ani v budoucnu nebudou žádné moderní cesty budovat, protože by poškodily přírodu, nacházejí náklaďáky své opodstatnění a jsou skvělým řešením. Tady je pět důvodů, proč se na takovou dovolenou vydat.

Terénní vůz vám umožní dostat se do míst, kam se běžný turista z autokarového zájezdu nedostane.

Terénní vůz vám umožní dostat se do míst, kam se běžný turista z autokarového zájezdu nedostane.

FOTO: Archiv CK Marco Polo

Důvod 1. – Speciál do nepohody

Není náklaďák jako náklaďák. Tady nesedíte na hromadě písku nebo uhlí jako za starých časů při stopování. Jedná se samozřejmě o speciály, které jsou „vytuněné“ pro putování přírodou a opuštěnými místy. Vše je podřízeno nejen složitým podmínkám, ale i co největšímu pohodlí a bezpečí cestujících. Sedačky jako v moderních autobusech, bezpečnostní pásy, pohodlný rozestup mezi řadami, vysoká střecha. Žádné jiné vozidlo vám neposkytne takové zázemí.

V noci je mezi vámi a divokou přírodou jen tenká látka stanu.

V noci je mezi vámi a divokou přírodou jen tenká látka stanu.

FOTO: Archiv cestovatelského portálu Sopka.cz

Důvod 2. – Skvělý výhled

Obrovskou výhodou putování na náklaďáku je výhled. Sedíte vysoko nad terénem, okno je v podstatě od podlahy ke stropu a lze je pohodlně otevírat, když potřebujete fotit. Při stavbě „korábu“ si tvůrci byli vědomi toho, že cestujete proto, abyste něco viděli a abyste fotili a filmovali.

NÁKLAĎÁK

Pro africké expedice se používají dva typy náklaďáku. V Ugandě a Botswaně je to menší typ s pohonem 4x4 a kapacitou 14 osob, na ostatní okruhy pak větší náklaďák s kapacitou 18 osob.

Když jsou všechny restaurace v nedohlednu, poslouží vybavená kuchyně.

Když jsou všechny restaurace v nedohlednu, poslouží vybavená kuchyně.

FOTO: archiv CK Marco Polo

Pod kabinou pro cestující je složený celý váš dočasný domov: kompletní kuchyně vybavená vařičem, nádobím a příbory, škopkem na mytí nádobí, zásobou jídla, mrazákem, nádrží na vodu, stolem a židličkami a také stany, polními lůžky a polní sprchou. A ještě nesmím zapomenout na součást vybavení zvanou „douglas“. Spodní část „douglasu“ vypadá úplně stejně jako kempovací židlička a stejně se také rozkládá… Tím však podoba končí. Vršek netvoří plátno jako u židličky, ale dřevěný ovál s otvorem uprostřed. Díky „douglasu“ je zaručeno pohodlí pro osobní potřebu i uprostřed nejdivočejší africké divočiny. I ty noviny by si člověk mohl přečíst, pokud by tedy v buši našel trafiku…

 

Pro nocování si můžete vybírat opravdu krásná místa.

Pro nocování si můžete vybírat opravdu krásná místa.

FOTO: archiv CK Marco Polo

Důvod 3. – Získáte pocit objevitele

Při cestách pustinou se náklaďák stává pro všechny domovem na kolech. Domovem nejen pro cestující, ale i pro řidiče (průvodce). Teprve daleko od civilizace poznáte, jak je důležité, že váš domov připravovali lidé, kteří mají osobní dlouholetou zkušenost. Vše musí mít své místo. K technickému prostoru se musí přistupovat podobně jako v letadle. Lednice na jídlo a pití, skladovací prostory pro stany a matrace, profesionální plynová kuchyně, zdravotnické potřeby, náhradní díly pro auto atd. atd. atd. Kouzlo je v detailu – váš domov na kolech jich má spoustu a při cestě pustinou je oceníte. Tenhle domov na kolech vám vrátí pocit objevitele, který měli cestovatelé před mnoha desítkami let.

Botswana, truck

Polní kuchyně

FOTO: Hana Pšeničná, průvodkyně CK Marco Polo

Pan velitel je Bůh

Expedice není úplně normální zájezd. Velká část úspěchu cesty je spojená se schopnostmi průvodce, s jeho znalostmi, charizmatem a schopností moderovat skupinu a řešit případné krizové situace. Samozřejmě že je nesmírně důležité, jak je cesta připravena, jak je sestavený její itinerář, jak jsou poskládány zážitky a jak je nastavený rytmus celé cesty, ale průvodce je tím tajemným kořením, které odlišuje obyčejné jídlo od pochoutky. Tady musí platit zcela přirozeně pravidlo: Pan velitel je bůh.

Vzhůru na Lion Head. Horu nedaleko Stolové hory. Kapské město.

Vzhůru na Lion Head. Horu nedaleko Stolové hory. Kapské Město.

FOTO: Hana Pšeničná, CK Marco Polo

Důvod 4. – Dostatek prostoru

Většina z nás, když vyráží na dovolenou vlastním autem, dojde dříve nebo později ke stejnému závěru: to se tam nemůže vejít! Překládáme všechny věci několikrát sem a tam, abychom nakonec něco nechali doma nebo si přinejmenším zatemnili výhled zpětným zrcátkem. V dobře promyšleném náklaďáku máte k dispozici svou vlastní skříňku o obsahu 200 litrů, kam si pohodlně uložíte své věci. Nic se nemusí povalovat na podlaze, nemusí se stále dokola přehazovat bágly a kufry v zavazadlovém prostoru, prostě pohoda a pořádek.

Pohodlná sedadla, veliká okna, otevírací střecha, skříňky na zavazadla. Výhody upraveného terénního vozu.

Pohodlná sedadla, veliká okna, otevírací střecha, skříňky na zavazadla. Výhody upraveného terénního vozu.

FOTO: archiv autora

Důvod 5. – Skvělé trasy

Jižní a východní Afrika nabízí mnoho tras. Záleží na tom, kolik máte času a co chcete vidět. Keňa a Tanzanie jsou hlavně o safari, Namibie a Botswana o přírodě a safari a Jihoafrická republika i o dalších aktivitách. Můžete vyrazit na pět dnů, ale i na tři týdny. Všechny trasy jsou velmi promyšleně sestavené a velmi často vedou místy, kam se ostatní turisté nedostanou. Africké dobrodružství je v náklaďáku opravdu dobrodružstvím.

Dračí hory jsou ideální pro milovníky treků.

Dračí hory jsou ideální pro milovníky treků.

FOTO: archiv CK Marco Polo

A jeden důvod navíc – Bezkonkurenční cena

Pokud porovnáte cenu za cestu v náklaďáku s nabídkami tradičních poznávacích zájezdů a zájezdů tzv. „dobrodružných“ cestovních kanceláří a velmi pozorně porovnáte trasy a obsah, dojdete jednoznačně k závěru, že cesta v náklaďáku má bezkonkurenční cenu.

Mys Dobré naděje.

Mys Dobré naděje

FOTO: archiv CK Marco Polo

Skvělý okruh Jihoafrickou republikou. Varianta i pro hodně náročné

Jihoafrická republika má výbornou infrastrukturu. Tady není potřebapoužívat náklaďá kvůli špatným cestám. Snad jen v horách a v regionu nazvaném Wild Coast dobré silnice chybí. Náklaďák je skvělým zázemím na cestě – lednička, skříňky na zavazadla, vysoký strop (můžete ua jízdy vstát a protáhnout se), pohodlná sedadla a velká okna, polní kuchyně, rozkládací křesílka atd. atd.

Náklaďák zajede do míst, kam běžný autobus nemůže a malé auto také ne.

Při této cestě po Jihafrické republice se nespí ve stanech postavených v kempu. Spí se v pensionech, lodžích a safari stanech, postevených na stálo v kempu. Běžně tuto cestu absolvují s velkou spokojeností i turisté nad 55 let. Uvidíte všechno podstatné a zažijete i nečekaná dodrodružství.