Mohou za to Rudí Khmerové

Psal se rok 1979 a Rudí Khmerové ztratili svou moc. Skončila jedna z největších krutovlád v Asii a lidé v Kambodži se mohli odvážit svobodně nadechnout. Totální devastace společnosti znamenala i devastaci železnice a dopravní infrastruktury. Naštěstí zůstala v krajině většina kolejí (kromě kolejí vedoucích k hranicím, které Rudí Khmerové nechali záměrně vytrhat, aby izolovali svou zemi od sousedů). Jen těžko dnes někdo vypátrá, kdo měl jako první ten geniální nápad, vzít podvozek starého auta, očistit nápravy od všeho kromě kol, posadit nápravy na koleje a spojit je lehkou bambusovou konstrukcí. Připojit malý motor spojený s nápravou silnou gumou z automobilové duše a zprovoznit tak první tzv. norry. Malý železniční vozík (drezína?) spatřil světla světa. Velmi rychle se rozšířil po celé délce železnice.

Bambusový vlak

Bambusový vlak

FOTO: archiv autora

Jde sestavit na několik minut

Právě v jednoduchosti je největší kouzlo celého bambusového vlaku. Když se totiž potkají dvě vozítka, je nutné jeden vozík rozebrat, aby druhý mohl pokračovat v cestě.  Neexistuje žádné pravidlo pro určení toho, kdo se musí uhnout. Většinou jde o to, určit, čí náklad se jednodušeji sundá z vozíku. Oba řidiči spolupracují a vše se řeší velmi přátelsky a harmonicky. Pro nás turisty je to velká legrace a dá se i přiložit ruka k dílu.

Bambusový vlak

Bambusový vlak

FOTO: archiv cestovatelského portálu Sopka.cz

Na trh, do chrámu, do školy, ale dnes hlavně vyhlídková jízda pro turisty

Neexistuje žádná norma, která by určovala, jak má bambusový vlak vypadat. Každý je originál. Hodně záleží na tom, k čemu slouží. Některé „norry“ slouží k přepravě zboží a zemědělských produktů od výrobce na tržnici. Jiné slouží k přepravě dětí do školy anebo k přepravě věřících do chrámů k bohoslužbám. Protože podél trati můžete narazit na hinduistické či buddhistické chrámy nebo muslimské mešity, můžete vidět i velmi zajímavé vozíky vezoucí věřící. Některé jsou velmi prosté, jiné hýří barvami.  Všechny ale vypadají, že se musí každou vteřinu rozpadnout. Nedejte ale na první dojem, za celou dobu provozu nedošlo k žádnému zranění turisty. Všichni velmi úzkostlivě dbají, aby se nic nestalo. I když ty nejrychlejší „norry“ dokážou uhánět třeba i 50km rychlostí.

Bambusový vlak

Bambusový vlak

FOTO: archiv cestovatelského portálu Sopka.cz

Krátký život kambodžské železnice.

Základy železnice v Kambodži položili francouzští kolonizátoři. Potřebovali nějakým způsobem zajistit pohyb zboží v linii sever–jih a od moře do kontinentální části země. Zdálo by se, že jednodušší by bylo využívat páteřní řeku Mekong. Výkyvy hladiny v různých monzunových obdobích ale donutily Francouze raději uvažovat o železnici. V roce 1930 začala vznikat železniční síť a postupně rostla. Válka ve Vietnamu ale znamenala rázný konec jejího rozvoje. Američané nemohli akceptovat nebezpečí přepravy zboží a zbraní, které by mohly končit v rukou Vietnamců, a „preventivně“ bombardovali vše, co se na železnici v Kambodži pohnulo. Po Američanech se s železnicí potřebovali vypořádat i Rudí Khmerové a udělali to formou totálního zaminování železnice a jejího okolí. To byl faktický konec železnice na dlouhá léta.

Bambusový vlak

Bambusový vlak

FOTO: archiv autora

Bambusový vlak za 400 USD

Pokud si nejste schopni vyrobit svůj vlak sami, můžete si jej pořídit od „výrobce“. K mání jsou na trhu vozíky za zhruba 400 USD. Včetně motoru a přítlačné tyče, kterou se řídí rychlost vozíku. Největším uživatelem bambusových vlaků jsou zemědělci. Pohyb po železnici umožňuje zemědělcům pohodlně obdělávat vzdálenější pole, přesouvat nářadí i úrodu. Bambusový vlak je nedílnou součástí života na venkově, hlavně v provincii Battambang. Pokud se bambusovým vlakem projedete, často uvidíte bambusové vlaky odložené u kolejí, tam, kde lidé potřebovali zastavit. Nepotřebujete žádná nádraží, žádné odstavné koleje, žádné výhybky, semafory, závory.

Bambusový vlak

Bambusový vlak

FOTO: archiv CK Marco Polo

Atrakce pro turisty

Bambusový vlak je zvláštnost. A každá zvláštnost přitáhne dříve nebo později pozornost turistů. Bylo jen otázkou času, než si někdo z turistů zkusí na bambusovém vlaku svou jízdu odvahy. Velmi rychle se rozkřiklo, že je to docela fajn náhled do kambodžské vesnické krajiny. Dnes jsou v provozu desítky bambusových vlaků upravených pro turisty. Naštěstí komerční využití historické tradice neznamenalo její zničení. Jízda má stále ještě hodně autentický vzhled a je to především velká legrace. Navíc když si vyberete trasu, která vede hezkou krajinou, je to velmi příjemná projížďka.

Bambusový vlak

Bambusový vlak

FOTO: archiv cestovatelského portálu Sopka.cz

Cesta kolem posvátné hory Phnom Teppedey

Při jízdě kolem hory Phnom Teppedey můžete čas od času narazit na bambusový vlak plný dobře oblečených khmerských mužů. Zvlášť o významných náboženských svátcích. Bambusový vlak je pro místní komunity i určitým symbolem místní identity. Můžete vidět vlaky laděné do žluta, do růžova, vyzdobené bílými stuhami apod. Nádherně vyzdobené bývají bambusové vlaky se svatebčany. Všichni putují k posvátné hoře a zase domů.

Bambusový vlak

Bambusový vlak

FOTO: archiv CK Marco Polo

Všichni se bojí modernizace

Bambusovým vlakům ale zvoní hrana. Možná se na nich můžete projet už jen pár měsíců nebo let. Kambodžská vláda se totiž snaží o modernizaci železnice tak, jak to vidí v Thajsku nebo ve Vietnamu. Asijská rozvojová banka souhlasila s poskytnutím úvěru na rozvoj kambodžské železnice a vláda začala vyjednávat s čínskými společnostmi o výstavbě a modernizaci. Existuje plán na stavbu mnoha mostů a nových úseků trati tak, aby šlo propojit Thajsko s Kambodžou a železniční cesta vedla až do Saigonu. Číňané chtějí za to, že železnici postaví, její pronájem na 30 let. Pokud vše dopadne podle těchto plánů, nebude pro bambusové vlaky na železnici už místo.


Inzertní sdělení – Nebojte se vyzkoušet zájezd připravený na míru.

Cestování s CK Marco Polo: autentické a inspirující

Od roku 1990 inspirujeme své klienty k získávání nových zážitků, představujeme jim neznámé destinace a na trh přinášíme nové cestovatelské trendy. Nechte se doprovodit na ta nejúžasnější místa. Cestujte pohodlně. Připravíme pro vás perfektně vyladěnou dovolenou na míru.

Chystáte cestu pro svou firmu? Zeptejte se na její přípravu u nás. Incentivní cesty připravujeme se stejnou pečlivostí jako zájezdy na míru pro naše individuální klienty.

Naše filozofie je prostá: „Dokonalosti se dosahuje maličkostmi, ale dokonalost není maličkost.“

 

 

Vietnam, The Aman

Vietnam, The Anam

FOTO: archiv autora

 Cena: 17 990 Kč za 7 nocí

Cena neobsahuje letenku do Saigonu (cca 17 000 Kč)

Více informací zde

 THE ANAM

skvělá vietnamská dovolená

Luxusní hotel přímo na pláži nedaleko Nha Trangu s vynikajícími službami. Vhodný pro páry i rodiny. Pobyt v tomto hotelu můžete jednoduše kombinovat s pobytem v Saigonu i s návštěvou delty Mekongu nebo se zde na pár dní zastavit při cestovaní po Vietnamu.
Délka pobytu je na vás – zvolte si pobyt na počet dní, který vám bude vyhovovat. Rádi vám podle toho přepočítáme cenu

 

Nádherná pouštní krajina provokuje vaši fantazii.

FOTO: archiv autora

Termín: 21. 5. 2017 a pak každých 14 dnů

Cena: 50 990 Kč

V ceně není letenka do Johannesburgu


Více podrobností

KEMPOVÁNÍ V NAMIBII

expedice v náklaďáku


Namibie, země nepolevujícího slunce, kde půda čeká netrpělivě na déšť. Před vámi jsou stovky kilometrů nepřerušené krajiny. Pouště, kde vás nepřestane překvapovat množství a rozmanitost tvorů i rostlin, kteří dokážou přežívat i v těchto nehostinných podmínkách.

Během tohoto poznávacího zájezdu do Namibie projedete tuto zemi celou, od jihu k severu. Navštívíte nejvyhlášenější „atrakce”, jako je SossusvleiFish River Canyon nebo NP Etosha, a zároveň se často budete pohybovat mimo obvyklé cesty turistů.

SKVĚLÁ CENA :  50 990 Kč

 

Východní pobřeží Srí Lanky.

FOTO: Michal Tvrzník, CK Marco Polo

Termín:5. 6., 28. 8. a 11. 9.

Cena: od 55 990 Kč za 7 nocí

Více informací zde

SRÍ LANKA SPECIÁL

 55+ s českým průvodcem

Tento termín a program jsme speciálně připravili pro skupinu cestovatelů preferujících stejně naladěnou a disponovanou společnost. Tedy hledající kvalitu, přiměřené tempo a další dvojice (případně jednotlivce), se kterými si budou mít o čem povídat. Na druhou stranu těch 55 je jenom orientační číslo, nikoliv podmínka.
Pro takové z vás jsme připravili zajímavý program, který ideálním způsobem kombinuje poznávání i relax.
 

 

Botswana, truck

Botswana

FOTO: Hana Pšeničná, průvodkyně CK Marco Polo

Termín odjezdu: 19. 10. 2017

Cena: 89 990 Kč za 17 nocí

Více informací o zájezdu zde 

KEMPOVÁNÍ V BOTSWANĚ

s českým průvodcem

Běžnému návštěvníkovi Botswany by se mohlo na první pohled zdát, že se jedná o zemi placatou, krajinu nehostinnou a vyprahlou. Na severu země však leží úžasná delta Okavango, zelené úrodné pláně protkané vodními cestami, které se vlévají do moře písku – pouště Kalahari. Toto vše vytváří unikátní vodní zázrak a oblast Okavanga je domovem velkému množství africké fauny a flóry. 

V průběhu našeho poznávacího zájezdu do Botswany se podíváte na solnou pánev Makgadikgadi a do delty Okavango, navštívíte i Moremi, Savuti, Chobe a proslulé Viktoriiny vodopády.
  

Coral Cove Chalet

FOTO: coral cove chalet

Termín: od 1. 6. každý den.

Cena: 33 700 Kč za 7 nocí

 Více informací o zájezdu zde

THAJSKO – OSTROV SAMUI

CORAL COVE CHALET RESORT

 Coral Cove Chalet je příjemný, přátelský a dobře vedený hotel. Je to rodinný podnik a rodina hotel řídí. Pan Seni Puwasetthawon je zároveň prezidentem hotelové asociace na ostrově Samui. Pokud se chcete vyhnout přelidněným a hlučným plážím, jako je Chaweng a Lamai, je Coral Cove Chalet pro vás ideálním místem. Hotel je postavený na stráni nad malou příjemnou pláží, mezi bujnou tropickou vegetací. Na pláži, kam sejdete po schodech, máte k dispozici hotelová lehátka

 

  

Madeira

FOTO: archiv CK Marco Polo

Více informací o zájezdu

MADEIRA S ČESKÝM PRŮVODCEM

Madeira vás svou divokou krásou uchvátí od prvního okamžiku. Budou vás přitahovat rozeklané štíty s výzvou stanout na jejich vrcholu a sledovat nezapomenutelný východ slunce. Všude vás bude obklopovat bujná příroda – třetihorní pralesy s kaskádami vodopádů, vulkanickými skalami tvořícími přírodní jezírka, svahy až do nedohledna pokryté vinicemi, na kterých zrají hrozny, z nichž se lisuje vynikající madeirské víno. Kouzelné stezky podél zavlažovacích kanálů – levadas – vás přiblíží madeirské přírodě a poté zase vrátí k útulným městečkům a vesničkám.

 
 

Wave

FOTO: archiv autora

Více info zde

Cena: 9744 Kč (včetně DPH)


VYPRODÁVÁME SKLADOVÉ ZÁSOBY

LEHÁTKO WAVE

Zahradní ratanové lehátko Wave je vyplétané ručně z obou stran z vysoce kvalitních polyethylenových vláken (umělý ratan), které zaručují dlouhou životnost, UV odolnost a také odolnost proti jakémukoliv počasí, chlorované a slané vodě. Konstrukce lehátka je ze zesílené hliníkové kostry, která napomáhá stabilitě.

Lehátko Wave se velmi dobře osvědčilo i ve wellness centrech, hotelových lázní nebo k sauně.

 

Kadai

FOTO: Jan Papež, CK Marco Polo

 Cena od 8175 Kč

 

NEJKRÁSNĚJŠÍ DÁREK PRO CHLAPA

Nadčasový design, stará dobrá kovářská práce, hodně vychytávek, které vás příjemně překvapí, různé velikosti a výšky stojanů. Ohniště Kadai se stane obdivovanou dominantou, která vám bude dělat radost po celý rok. Je to skvělý dárek pro muže.

Pokud si ohniště Kadai objednáte a uvedete v objednávce heslo „Facebook“, dostanete dopravu zboží ZDARMA.