Kanály a jezera jsou tady nedílnou součástí života, proto i podmínky pro řízení motorových lodí patří ve Frísku k nejbenevolentnějším v Evropě. Toho využívají četné půjčovny lodí, které do kraje lákají zahraniční turisty k netradiční dovolené - na motorové lodi. Vzít si s sebou můžete třeba i psa, kterému tak umožníte dovolenou s páníčky.

"K řízení motorového plavidla do celkové délky patnácti metrů stačí v Holandsku pouze prokázání plnoletosti," konstatuje Daniel Hagen z pražské kanceláře Dutch Masters, která v Česku zastupuje zájmy holandské a flanderské turistiky. Nabízí i kompletní servis spojený s dovolenou na lodi.

Půjčovny lodí ve Frísku mají pro zájemce připravenou řadu typů, od těch malých a snadno ovladatelných pro začátečníky, až po luxusní motorové jachty pro zkušenější. Není žádnou výjimkou vidět, že loď si půjčí skupinka kamarádek na víkendové setkání nebo manželé důchodového věku na týdenní dovolenou. "U nás zatím panuje obava, zda takovou loď budou suchozemci schopni řídit," říká Hagen.

Zvládne to každý

Jak to tedy ve skutečnosti je? Ovládání říční motorové lodi je podstatně snadnější, než například řízení motorového vozidla. Lodě z půjčoven vesměs dosahují maximální rychlosti okolo 15 km za hodinu, ta se ale využívá pouze výjimečně. Například na širokých jezerech. Jinak loď pluje pomalu, jako rychlejším krokem. Proto také náraz do břehu při nezvládnutém manévru nepředstavuje velké nebezpečí. Lodě jsou navíc celoocelové a mají plastové nárazníky-fendry. A půjčovny víceméně počítají s tím, že začátečník sem tam loď škrábne např. při manévrech u nábřeží, kde plavidlo uvazuje na noc.

Dovolená na lodi ale přece jenom vyžaduje nějaký čas na přípravu. V kanceláři Dutch Masters je možné vše konzultovat. Vybrat vhodný typ lodi, seznámit se s mapou vodních cest, naplánovat trasu. Limitujícími faktory na fríských kanálech jsou ponor a průjezdní výška plavidla. Součástí přípravy je i praktické vyzkoušení ovládání lodě na Vltavě.

"Plavba po fríských kanálech není náročná, ale přece jen některá základní pravidla je třeba znát," říká kapitán Pavel Kocfelda, který zájemce zacvičuje "Mám osobní zkušenost s většinou lodí, které Dutch Masters nabízí, a tak jsem schopen zájemcům sdělit i různé tipy a triky pro ovládání."

Rady a doporučení na cesty
Jak se tam dostat: Protože je dobré vzít si mnoho věcí na loď s sebou, nejčastější způsob dopravy je osobním autem. Cesta vede např. přes Rozvadov, Frankfurt a Arnhem, většinou po dálnicích (asi 950-1000 km). Auto zaparkujete v maríně.
Stravování: Turisté dávají přednost stravování z vlastních zásob. Lodě jsou vybaveny kuchyňkou, kde se dá vařit. Vhodné je vzít si s sebou gril na dřevěné uhlí. Všude se dají koupit za přijatelné ceny marinovaná masa a ryby na barbecue.
Co s sebou: S sebou nezapomeňte lůžkoviny, stačí ale spací pytle, vyplatí se pláštěnky a dalekohled, abyste si mohli včas přečíst a připravit částku, za kterou vám bude umožněn průjezd mosty.
Kontakty: www.centerpoint.nlwww.holandsko.czwww.friesland.nl.

Nezávislá plavba

Ve Frísku je velice málo míst, kam se lodí nedá dostat. Kam budete plout, je jen na vás a technických možnostech lodi. Ta smí vyrazit na cestu pouze za denního světla. Kotvit (nebo lépe řečeno vyvazovat loď) se dá jen na určených místech. Těch je nepřeberné množství. Na ostrovech, loukách, v centrech měst a vesnic.

Zaplout je možné i do tzv. marín. Jsou to veřejné přístavy, kde se může doplnit voda v nádržích, připojit se na rozvod 230 V, dokoupit potraviny, využít internet. Za kotvení v marínách se platí, ale ne moc. Obvykle euro za metr lodi a noc. ¨

Strávil jsem s rodinou a třemi psy na obytné lodi Lady M ve Frísku týden. Mohu říct jen jedno - stálo to za to.

Vdova ze Stavorenu

Ve Stavorenu žila vdova po bohatém obchodníkovi. Jednou požádala kapitána své lodi, aby se z cesty vrátil s nákladem pokud možno nejdražšího zboží, které nalezne. Kapitán připlul plně naložený kvalitní pšenicí. Když žena viděla, že loď veze jen obilí, rozzlobila se a poručila celý náklad shodit přes palubu. Starý námořník jí však předpověděl, že za svou pýchu bude potrestána. Prý bude dokonce žebrat o skývu chleba. Vdova sundala svůj zlatý prsten a vhodila ho do vln. "Stejně jako se tenhle prsten ke mně nikdy nevrátí, tak ani já nikdy nebudu žebračkou," odsekla. Netrvalo dlouho a při jídle našla v mušli svůj prsten. Tentýž den dostala zprávu, že se všechny její lodi potopily. Z této pohromy se vdova už nikdy nevzpamatovala. Legendu dodnes připomíná socha v přístavu a písečný výběžek "Het Vrowenzand", který je před stavorenským přístavem. Údajně na něm roste obilí, v jehož klasech nikdy nikdo nenašel jediné zrno.

Tipy pro jízdu
Fríská jezera: Především mezi městy Sneek a Stavoren je množství sladkovodních jezer. Malé ostrůvky nabízejí romantická zákoutí na přenocování. Volnou přírodu ocení i případní čtyřnozí spolujezdci. Z jezer vede množství menších i větších kanálů, kterými se dá dostat do okolních vesniček a měst. 90 procent plochy jezer má hloubku do dvou metrů.
Alde Feanen a Princehof: Přírodní rezervace, kam se nedá po silnici dostat, má víc než 2500 hektarů. Na mapě vypadá jako nepřehledná změť malých vodních kanálů a ostrůvků. Pouze na okraji jsou občas k vidění chaty, postavené v tradičním holandském stylu. Všude v rezervaci jsou kotviště. Ostrůvky s rákosím hostí mnoho ptáků.
Heeg (Frísky Heech): Bývalé centrum obchodu s úhoři. Odtud se vypravovaly lodě s cenným nákladem do Londýna. Dnes se odtud vyplouvá na jedno z největších jezer Fríska: Heegermeer. Nejznámější atrakcí Heegu je ovšem dům s číslem 12 z roku 1794, kde se nachází vyhlášená restaurace Jonas in den Walvis.
Sloten (Sleat): Je nejmenším z jedenácti fríských měst. Má dvě hlavní dominanty. První je opevnění s dochovanými vjezdovými branami. Druhou je mlýn na obilí De Koremolen z roku 1755. Dodnes se v něm mele pšeničná mouka.
Hindeloopen (Hylpen): Staré obchodní místo. Tradiční domky na kanálech, dřevěné mosty a obchody (vyhlášený je bleší trh) přitahují turisty.