Hlavní obsah

Podívejte se, co se děje v kokpitu těsně před vzletem

Novinky, jky

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Se zpřísněním bezpečnostních opatření během letového provozu v západním světě vymizely ty momenty, kdy jste mohli se souhlasem pilota nahlédnout do kabiny. Ale ani v dobách dřívějších jste se bez tlačenky nedostali do kabiny komerčního letu na samotný start. Novinky získaly od aerolinek ČSA povolení k natáčení, a vy se tak můžete podívat, jaké úkony musí pilot před samotným vzletem provést.

Příprava šéfpilota ČSA na let během standardního letového provozuVideo: Novinky

 
Článek

V tradičním letovém provozu samozřejmě pilot nemůže jen tak popisovat, jaké tlačítko stisknul a proč. Proto jsme se šéfpilotem Richardem Birasem absolvovali nejen jeden ostrý let, ale stejně tak jsme s ním navštívili nejmodernější letecký trenažér v Czech Aviation Training Centre, kde uspokojil naši zvědavost tím, že detailně popsal, jaká tlačítka musí před samotným letem zmáčknout.

Foto: Archiv Českých aerolinií

Šéfpilot ČSA Richard Biras

Devětačtyřicetiletý pilot pracuje u ČSA již 22 let, přičemž předtím létal jako vojenský pilot na letounu Mi-21.U Českých aerolinií začínal jako druhý pilot letadel ATR a šéfpilotem ČSA se stal před dvěma lety. Sám už nedokáže odhadnout, kolik letových hodin má v dopravních letadlech nalétáno, ale ví, že doopravdy hodně.

n_Výcvik pilotů_oprava_simulátorVideo: Novinky

„Teď už létám málo, většinou pátky dopoledne. Nejčastěji Paříž, Brusel, Kodaň nebo přes sezónu Nice, občas Moskvu. Teď už je ze mě přece jen trochu více úředník. Jsem sice šéfpilotem, ale létám nejméně,” řekl Novinkám se smíchem Biras.

Krušné chvíle

A jaký měl člověk, který létá desítky let, nejsložitější moment v kokpitu? „To bylo, když mi na ultralightu vysadil motor. To jsem měl poprvé najednou letadlo bez motoru. Naštěstí se mi nic vážnějšího nestalo a podařilo se mi přistát s drobným opravitelným poškozením letadla.”

V dopravním letadle naštěstí nikdy nic podobného řešit nemusel. Tam bývá prý nejnepříjemnější to, když si řeknete, že do přistání nepůjdete na toaletu a vydržíte to a následně vám letiště nedá povolení k přistání a vy musíte kroužit kolem letiště a jen úpěnlivě čekat...

Reklama

Výběr článků

Načítám