„Každé letadlo je v průměru zasaženo bleskem asi jednou za dva roky. Při výrobě se s tím počítá. Jednou za čas blesk způsobí vnější poškození či méně závažné poškození elektrických systémů. Ve většině případů se však nic nestane, cestující to dokonce nemusí ani pocítit,“ tvrdí pilot Patrick Smith.

Blesk totiž většinou zasáhne některou z menších částí letadla, například špičku křídla nebo nos. Proud následně putuje skrze kovový plášť k jiné části letadla, třeba ocasu, kde dopravní prostředek opustí.

K tématu se vyjádřil i profesor univerzity v Cardiffu Manu Haddad. Ten tvrdí, že moderní letadla jsou vyrobena z lehkého uhlíkového materiálu, který je pokrytý tenkou vrstvou mědi. To podle něj znamená, že prostor, ve kterém sedí cestující, je chráněný před elektrickými proudy.

Testování letadel je přísné, cestující se nemusí bát

Úder blesku může dosáhnout teploty až 30 tisíc stupňů Celsia. Proto Haddad dodává, že nejdůležitější je, že jsou před blesky dostatečně chráněny palivové nádrže v křídlech. Zásahy bleskem jsou nejpravděpodobnější, když se letadlo nachází mezi mraky ve výšce od dvou do pěti kilometrů.

„Blesk může dosáhnout intenzity až 200 tisíc ampérů. Při nízkém proudu mohou lidé slyšet hluk nebo zahlédnout záblesk světla, ale nic neucítí. Mohlo by se stát, že se zasažená část roztaví, ale experti z leteckého průmyslu jsou velmi opatrní. Testování jsou natolik přísná, že cestující nejsou vystaveni žádnému riziku,“ vysvětluje Haddad.

Pár tragických případů se však najde

I přesto lze najít hrstku případů, kdy úder blesku vedl k fatálním následkům. V roce 2014 doplatila na zásah bleskem čtyřčlenná posádka lehkého letadla v Indonésii. Po úderu byli všichni na místě mrtví.

Roku 2010 zemřeli dva cestující Boeingu 737-700, který letěl z kolumbijské Bogoty. Ten se při nouzovém přistání na ostrově San Andrés rozlomil na tři části. Podle některých zdrojů havárii způsobil zásah blesku. Experti však následně vyloučili, že by mohl mít samotný blesk tak ničivé následky. K tragédii tenkrát údajně přispěla prudká změna směru větru nebo vzduchová kapsa. Díky moderním bezpečnostním opatřením jsou však tyto případy ojedinělé.