Ti, kteří se rádi kochají výhledy, ale zároveň neradi šlapou do strmých kopců, mohou při výhledu na Alpy využít právě železnici, která na Jungfraujoch vede. A jedná se také o pozoruhodný zážitek. Obzvláště v létě, kdy jsou okolní horské louky zelené a porostlé květinami, zatímco se na obzoru rýsují rozeklané a zasněžené vrcholy velehor. Údajně se má jednat o jednu z nejhezčích železničních tras ve Švýcarsku, a že jich v zemi lze nalézt nemalé množství.

Stanice Jungfraujoch na archivním snímku

Stanice Jungfraujoch na archivním snímku

FOTO: Profimedia.cz

Aktuální podoba stanice, které se přezdívá Vrchol Evropy.

Aktuální podoba stanice, které se přezdívá vrchol Evropy.

FOTO: Profimedia.cz

Stanice, a s ní v podstatě i celá železniční společnost Jungfrau Railway, zahájily provoz před 105 lety, přesně 1. srpna 1912 v den státního svátku založení Švýcarské konfederace. Mnohým se zdálo nemožné, že by podobná dráha mohla vyrůst, ale po dlouhých 16 letech si iniciátor a duše celého projektu Adolf Guyer-Zeller svůj sen nakonec splnil.

Zážitek, ale ne za levno

Od vrcholu stanice, která končí v trochu temném tunelu pod ledovcem, vede ještě krátká cesta výš. Výtah vyveze návštěvníky do výšky 3571 metrů, kde se mohou za dobrého počasí kochat výhledem. A když je slunečno a dobrá viditelnost, lze odsud podle oficiálních stránek dohlédnout dokonce až do Francie nebo německého národního parku Schwarzwald. A že obojí odsud dělí opravdu úctyhodná vzdálenost.

O švýcarských železnicích si přečtěte také: 
Nejdelší tunel světa i nejvýše položená železnice. Ve Švýcarsku hrají vlaky prim

Kromě výhledu je ale atrakcí také observatoř Sphinx nebo Ledový palác — úchvatný systém chodeb vysekaných v ledu, kde návštěvníci narazí i na nespočet ledových soch. Turisté na vrcholku ledovce naleznou také hned několik restaurací.

Cesta vlakem do nejvyšší evropské stanice nevyjde nijak levně.

Cesta vlakem do nejvyšší evropské stanice nevyjde nijak levně.

FOTO: Profimedia.cz

Vyrazit ovšem na úchvatnou jízdu až na nejvyšší místo v Evropě, kam se lze dostat po kolejích, není úplně levná záležitost. Asi ani to ve Švýcarsku nikoho nepřekvapí. Dokonce i sami Švýcaři mnohdy vtipkují, že je pro ně život ve vlastní zemi drahý.

Jelikož je na celé trase několik stanic, cena lístku se odvíjí logicky od vzdálenosti výchozího a konečného bodu. Například z obce Grindelwald, která je vzdálená ani ne hodinu a půl cesty vlakem, vyjde jízdenka do druhé třídy přes 4000 korun. Pravda, je i zpáteční, ale je to jeden ze zážitků, na který budou asi mnozí nějaký čas spořit.