Spoluinvestor, společnost Lamda Development, si ruiny pronajme na 99 let a terminály promění na městečko plné hotelů, rezidencí a obchůdků. Snahy změnit letiště v prosperující místo se v minulosti nesetkaly s úspěchem, v roce 2011 byl  záměr vybudovat zde ekonomické centrum, které by bylo podobné obchodní čtvrti Canary Wharf v Londýně.

Výkonný ředitel společnosti Lamda Odisseas Athanassiou věří, že tentokrát bude situace odlišná a projekt se podaří uskutečnit. „Měníme pravidla hry. Vybudování přímořského resortu zcela změní přístup ostatních zemí ohledně investic v Řecku,“ uvedl pro Reuters.

Na stavbu je vyhrazeno více než 5,5 miliard eur, což je v přepočtu zhruba 148,61 miliard korun. Jedná se o jednu z největších soukromých investic v Řecku.

Neví, kam půjdou

Více než šest dekád bylo Hellenikon jediným aténským letištěm, ale po roce 2001 se město rozhodlo ho uzavřít a vybudovat zcela nové letiště před konáním olympijských her v roce 2004. Ještě hlouběji v minulosti zde byla letecká základna amerických vzdušných sil.

Kdysi vytížené letiště je dnes obeseto stany, ve kterých přebývá na 1300 Afghánců. Řecká vláda je chce koncem července přesunout jinam. Pro společnost Lamda je to vítaná informace. „Snad je přesunou ve stanovený čas. Pokud ne, byl by to problém,“ tvrdí Athanassiou.

Uprchlíci o svém dalším osudu nemají ani ponětí. „Nikdo nám nic neřekl, netušíme, co s námi bude,“ řekl Ali Ahmad Jafari, který na letišti žije s ženou a dvěma syny už pět měsíců. Tak či tak, společnost Lamda musí čekat na vládní a soudní povolení k privatizaci areálu, což je proces, který může zabrat i měsíce.