Hlavní obsah

Novela zákona vážně poškozuje klienty CK, tvrdí Sdružení obrany spotřebitelů

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Čeští poslanci schválili v úterý novelu zákona o cestovním ruchu, která významně zhoršuje postavení spotřebitelů v případě krachu cestovní kanceláře. Ve středu o tom informovala Gerta Mazalová, předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů - Asociace. Podle ní je novela v rozporu s judikaturou Soudního dvora EU i českého Ústavního soudu a poškozuje spotřebitele.

Foto: Profimedia.cz

Krach cestovní kanceláře není nikdy příjemný. Nově by však mohl klientům cestovek přinést ještě více potíží než doposud.

Článek

„Pojišťovna totiž bude povinna uspokojit při krachu cestovní kanceláře nároky zákazníků jen do výše sjednaného limitu pojistného plnění, tj. nikoliv do 100 procent, jak stanoví evropské právo," uvedla Mazalová.

Evropské právo podle ní ukládá členským státům pro případ krachu cestovní kanceláře povinnost zajistit svou právní úpravou, že spotřebitelé budou mít zajištěnu dopravu zpět do vlasti a dále že spotřebitelé, jejichž zájezd byl v důsledku úpadku cestovní kanceláře zrušen, dostanou zpět všechny uhrazené finanční prostředky.

„Zákonodárci podlehli tlaku pojišťoven a zcela zapomněli na spotřebitele. Jak je možné, že v jiných členských státech EU taková pravidla fungují a pojišťovny běžně cestovní kanceláře pojišťují, jen u nás to opět nejde?," dodala Mazalová.

Začarovaný kruh

Pojišťovny zřejmě nebudou muset překročit sjednaný limit plnění při odškodnění klientů cestovních kanceláří. Počítá s tím senátní úprava novely o cestovním ruchu, kterou v úterý jednomyslně schválili poslanci. Novelu nyní dostane k posouzení prezident.

Původní sněmovní verze novely pojišťovnám určovala, aby hradily nároky klientů při úpadku cestovní kanceláře bez ohledu na limit pojištění. Pojišťovny by ovšem za této podmínky nemohly v pojištění pokračovat, nezískaly by totiž zajištění. Kvůli tomu už začaly cestovním kancelářím rozesílat výpovědi smluv o pojištění proti krachu. Cestovní kanceláře by zase bez povinného pojištění nesměly prodávat zájezdy.

Pojišťovny by podle přijaté úpravy měly s cestovními kancelářemi sjednat limit pojistného plnění ve výši minimálně 30 procent ročních plánovaných tržeb z prodeje zájezdů nebo v případě, že tyto tržby mají být nižší než tržby v předchozím roce, minimálně 30 procent těchto tržeb v předchozím roce. Cestovní kanceláře budou muset během trvání pojištění udržovat limit pojistného plnění v takové výši, aby v případě pojistné události byly uspokojeny veškeré nároky jejich zákazníků.

Agentury by měly uvádět organizátora cesty

Ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová (za ANO) zdůraznila, že změna zavádí spoluodpovědnost pojišťovny za stanovení správné výše limitu pojistného plnění, odpovědnost za dodržování jeho správné výše ale bude jen na cestovní kanceláři. Úprava zohledňuje to, že pojišťovny získávají informace o hospodaření cestovní kanceláře se zpožděním a nemohou tedy nést odpovědnost za to, jestli je limit pojištění vždy určen tak, aby mohly být nároky klientů cestovní kanceláře v případě jejího úpadku uspokojeny.

Šlechtová počítá se vznikem garančního fondu cestovních kanceláří, který má být vytvořen s ohledem na evropskou směrnici do roku 2017. Norma i po úpravách stanoví, že cestovní agentury budou muset u prodávaných zájezdů nově uvádět, která cestovní kancelář zájezd organizuje. Cestovní kanceláře budou muset předkládat pojišťovnám před uzavřením smlouvy mimo jiné údaje o hospodaření a počtu zájezdů. Budou muset pojišťovnám každý měsíc dodávat údaje o počtu cestujících a prodaných zájezdů, o celkové ceně prodaných zájezdů nebo o výši záloh a tržeb za zájezdy.

Reklama

Výběr článků

Načítám