Od ledna do září 2015 navštívilo Českou republiku podle statistik Českého statistického úřadu (ČSÚ) 21,1 miliónu zahraničních návštěvníků, z nichž 6,7 miliónu přespalo v některém z hromadných ubytovacích zařízení, 1,6 miliónu turistů využilo jiný způsob ubytování, 10,9 miliónu byli jednodenní návštěvníci a 8,9 miliónu Českem pouze projíždělo. Tento počet příjezdů zahraničních turistů znamená meziroční nárůst o 8,3 procenta.

Za první tři čtvrtletí letošního roku využilo kapacity hromadných ubytovacích zařízení o 11,4 procenta více turistů než loni. Větší podíl na tom mají domácí turisté, jejich počet totiž vzrostl o 14,4 procenta, zatímco počet zahraničních hostů stoupl o 8,5 procenta. Stejně tak se u obou skupin hostů meziročně zvýšil počet přenocování.

O turistech, kteří do Česka zavítali, se toho ví mnohem více, než je zvolený typ ubytování. Jednodenní návštěvníci sem například míří především za nákupy. Jedná se o cizince z okolních států a jejich cílem jsou obvykle příhraniční oblasti. U turistů, kteří do ČR cestují naopak z velké dálky, třeba Asie či USA, patří k nejatraktivnějším cílům Praha. Metropole však ve velkém počtu láká také návštěvníky ze sousedního Německa. Ti patří celkově k nejpočetnějším skupinám zahraničních návštěvníků Česka.

Svůj podíl mají na větší atraktivitě Česka také světově významné akce jako například mistrovství světa hokeji v Praze a Ostravě či události spojené s titulem Plzeň – Evropské hlavní město kultury.

Kreditka v pohotovosti

Zajímavým údajem je také meziroční nárůst počtu čínských turistů, a to o výrazných 40,1 procenta. ČR navštívilo také více Jihokorejců, nárůst činí 35,1 procenta. Asijští turisté v Česku také dost utrácejí. Číňané letos dominují v nákupech s využitím služby vrácení DPH. Tito návštěvníci v ČR ve 3. čtvrtletí poprvé utratili více než ti z Ruska. Podíl útrat čínských turistů dosáhl 33 procent, zatímco v případě Rusů naopak poklesl na 16 procent.

„Ačkoliv se Čína ve 3. čtvrtletí letošního roku dostala na první místo v celkovém objemu, tak v počtu jednotlivých transakcí je stále na druhém místě. Dosáhla 17 procent, zatímco Rusko je na prvním místě s 23 procenty. Nejvyšší průměrný nákup má však Hongkong – téměř 28 200 korun,“ řekla na pondělní tiskové konferenci Zuzana Roubíčková ze společnosti Global Blue, která zaznamenává nákupy turistů přijíždějících ze zemí mimo EU a využívajících služby vrácení DPH.

„Ruští turisté utrácejí hlavně za oblečení a módu nebo hodinky a šperky. Číňané v kategorii módy nakupují spíše doplňky, jako jsou kufry, pásky, kabelky než oblečení, jako je tomu u Rusů. Dále Číňany velmi zajímají hodinky, u těch došlo v roce 2015 k nárůstu, což může souviset s přílivem světoznámých hodinářských značek především na pražské Pařížské ulici,“ doplnila Roubíčková.

Turisté jsou s návštěvou Česka spokojení

Pozitivní zprávy přinesl také Jan Otava z oddělení výzkumu a analýz agentury Czech Tourism. Mimo jiné uvedl, že statisticky je více než devět z deseti dotázaných zahraničních turistů s návštěvou Česka velmi spokojeno, případně spíše spokojeno. Podrobnější data o zahraničních turistech jsou získávána přímo od nich.

„Šetření probíhá dotazováním v oblastech hraničních přechodů České republiky, kde zahraniční návštěvníci odpovídají při odjezdu na otázky typu, jakým způsobem do Česka cestovali či za jakým účelem,“ vysvětlil Otava.