Obchodníci z letištních terminálů Velké Británie požadují vrácení 20procentního DPH za zboží zakoupené pasažéry, kteří cestují mimo EU. Od těch ostatních je odliší jednoduše – po naskenování při placení požadované palubní vstupenky.

Z miliónů liber, které se obchodníkům ročně takto vrátí, zákazníci obvykle žádné výhody nemají. Kupříkladu obchodní řetězec Boots podle Telegraphu účtuje za zboží prodávané na letišti stejné ceny jako ve svých jiných pobočkách. Z určitého množství zboží prodaného na letišti ovšem získá DPH zpět. Mluvčí obchodu potvrzuje, že jsou zaměstnanci žádáni o to, aby skenovali palubní vstupenky zákazníků kvůli přehledu o daních, říká ale, že to není povinné.

Lepší něco než nic

Některé obchody na britských letištních terminálech poskytují na zboží alespoň malé slevy. Přesto ale z většinového podílu vráceného DPH profitují sami, zákazníkovi se zrcadlí minimum.

Tak například obchodní řetězec Dixons za iPhone 6 standardně žádá 619 liber (23 600 Kč), na letištní pobočce je cena nepatrně nižší – 593,9 libry (22 660 Kč). Za každý telefon, který si zakoupí zákazník mířící za hranice EU, se však obchodu vrátí 123,8 libry (4720 Kč).

Obchod WHSmith uvádí, že by palubní vstupenky měly být po zákaznících požadovány, ale ne vymáhány. Dále pak, že daňové úlevy ze zboží prodaného cestujícím mimo EU jsou v souladu s právními předpisy Velké Británie a odráží se v jednotných cenách i množství propagačních nabídek, které jsou zákazníkům tohoto obchodu poskytovány. Není prý prakticky možné, aby existovaly dvojí ceny, z nichž jedna by neobsahovala 20procentní DPH pro pasažéry chystající se mimo EU.

Přes to všechno existují obchody, které na letišti zboží od daně osvobozují ve prospěch zákazníka. Na londýnském letišti Heathrow je to podle Telegraphu pobočka obchodního domu Harrods.

Mluvčí britského úřadu pro příjmy a cla (HMRC) pro britský deník uvádí, že cestující podle zákona nejsou povinní se v obchodech prokazovat palubní vstupenkou. Zároveň ale přiznává, že úřad stejně jako letiště přistupují na to, že se jedná o běžnou praxi obchodů v letištních terminálech.

Jiný kraj, jiný mrav

Také na pražském letišti Václava Havla se zákazníci v obchodech po odbavení prokazují palubními vstupenkami. „Tato kontrola slouží k tomu, aby tam nenakupoval nikdo, kdo není odbavený, ale opravdu jen pasažéři. A také aby třeba zaměstnanci letiště nenakupovali v těchto obchodech ve velkém množství tabákové výrobky, alkohol a podobně,” řekla Novinkám mluvčí Letiště Václava Havla Marika Janoušková.

„Obchody zákazníkům garantují, že se zbožím, které zakoupí, mohou dále cestovat, i mimo schengenský prostor. Ceny jsou dvojí, s i bez DPH. Zákazníci cestující v rámci schengenského prostoru platí za zboží plnou cenu, ostatním je snížena o DPH,“ dodala mluvčí.

S dvojími cenami se na pražském letišti nesetkají pasažéři na terminálu, odkud se létá pouze po EU.