„Kisfaludy jako první osobní loď po Balatonu převážela turisty. Původní parník byl rozebrán a jeho nákresy nepřežily bombardování Budapešti za druhé světové války. Při stavbě repliky jsme proto mohli postupovat pouze podle zmenšeného modelu a jediné zachovalé fotografie,“ řekl Právu majitel lodě Zsolt Bereczki.

Parní stroj z Anglie

Za zrodem parníku Kisfaludy stál hrabě István Széchenyi. Dřevěný trup postavili ve starobudínských loděnicích, následně ho po částech převezli k Balatonu, kde ho zkompletovali, parní stroj dodala firma Penn z Anglie.

„Později prošel modernizací a dostal železný trup. Tehdy turistika nebyla taková masová záležitost jako dnes a svým předchůdcům v této branži skutečně nezávidím,“ usmívá se Bereczki, který právě startuje motor.

Ten je dnes diesel-elektrický, nikoliv parní, ale pohání boční kola stejně, jako to bylo v 19. století. Pro jistotu však replika disponuje i zadní vrtulí. „V případě větrného počasí nejsou boční kola ideálním řešením. Ve vlnách totiž nezabírají naplno a hrozí, že loď neudrží směr,“ vysvětluje majitel lodě.

Česky mluvící průvodce

Šplouchání bočních kol umožňuje turistům prožít na hladině jezera nostalgické pocity. „Sezóna u Balatonu trvá pět až šest měsíců. Je dobré, že turisté z bývalého východního bloku se k nám opět vracejí. V 90. letech směřovali většinou k moři, ale teď zčásti z nostalgie nacházejí cestu k nám. Platí to především pro domácí maďarské turisty, ale také pro německé a české návštěvníky,“ podotýká.

Loď jezdí z přístavu v Balatonfüredu. „Odtud vyráží a sem se po dvouhodinové plavbě opět vrací. Brázdíme Balaton od května do října v pravidelných intervalech, ale je možné si loď i pronajmout. K dispozici bude i česky mluvící průvodce,“ láká české turisty Bereczki.

Repliku lodě postavil i s pomocí evropských fondů za sto miliónů forintů (asi devět miliónů Kč) a očekává, že se mu investice vrátí. Kisfaludy měří 26 metrů na délku a devět metrů na šířku. Sedmdesátitunová loď má kapacitu sto cestujících a mimo sezónu bude sloužit jako muzeum.