Stroj se vrátil do Zubrnic po čtyřech letech. „Býval ozdobou naší expozice, ale stál jen tak ve stodole, chyběly mu některé součástky, vodoznak, měl děravý kotel," popsal stav stroje vedoucí skanzenu František Ledvinka.

Lokomobilu vyrobila firma J. Krátký v Přerově v roce 1916. Ústecké muzeum, pod které skanzen patřil, ji získalo v polovině 80. let z okolí Lovosic na Litoměřicku. „Byla ve velmi zbědovaném stavu. Chyběla řada zásadních součástí, které rozkradli zloději. Hrubé rekonstrukce se ujal tehdejší pracovník muzea Václav Vaněk, který zajistil výrobu některých dílů," uvedl Ledvinka.

Lokomobilu vyrobila přerovská firma J. Krátký před 100 lety

Značka přerovské firmy J. Krátký, která lokomobilu před 100 lety vyrobila

FOTO: Libor Zavoral, ČTK

Restaurování jednoho z nejatraktivnějších a nejhodnotnějších exponátů v Zubrnicích se před čtyřmi lety ujala První českomoravská restaurátorská dílna na stroje a přístroje. Národní památkový ústav, který zřizuje skanzen, zajistil peníze na první etapu oprav. „Z velkých závad bylo nutné opravit hlavně prasklý kotel a zajistit jeho nové trubkování," řekl vedoucí skanzenu.

Na další drobnější práce sehnali v Zubrnicích peníze loni. „Byla úspěšná sezóna, přišlo 22 000 lidí, což bylo meziročně o 10 procent víc. Díky tomu jsme mohli investovat peníze do lokomobily, která představuje jediný funkční stroj tohoto typu v českých muzeích," řekl Ledvinka. Celkově oprava stála zhruba půl miliónu korun.

Potažní parní lokomobila

Potažní parní lokomobila

FOTO: Libor Zavoral, ČTK

Poprvé uvidí parní lokomobilu, kterou si před první světovou válkou mohli koupit jen bohatí sedláci, v provozu návštěvníci Zubrnic na květnovém jarmarku. Nejmladší skanzen v zemi — Muzeum lidové architektury v Zubrnicích na Ústecku, představuje život na vesnici na přelomu 19. a 20. století. Tvoří jej statek, starý vodní mlýn, vesnická škola.

Muzeum má od církve pronajatý i kostel. Další objekty se opravují nebo se jejich oprava chystá a několik zachráněných, ale rozebraných staveb je ve skladech skanzenu.