Pokud jste nadšenci do létání a někdy jste navštívili kontrolní či řídicí centrum nějakého z evropských letišť, prohlídka Air France Hub Control Centre na Letišti Charlese de Gaulla v Paříži je něčím, co vám vyrazí dech. Ne snad že by obří open-space s klimatizovaným vzduchem byl sám o sobě něčím zvláštní. Výjimečný je však způsob, jakým zde pracují jednotlivé složky, které se starají o chod věcí na letišti.

V jedné obří místnosti nejsou totiž jen pracovníci samotného letiště. Sídlí zde mimo jiné i zástupci policie, kteří jsou tak u samotného zdroje informací a mohou pracovat a velet daleko operativněji, než kdyby sídlili samostatně. Pokud je jakýkoliv problém na palubě letadel, sledují to doslova v přímém přenosu a mohou tak okamžitě dávat dohromady nejúčinnější řešení situace.

Výrazné zlepšení

Pro ty zaměstnance, kteří se starají o to, aby letadla odlétala včas a nenabírala zpoždění, visí na mnoha místech v obří místnosti tabule. Ty informují o tom, jaké je průměrné zpoždění letadel a kolik procent letadel odlétlo v daný den přesně na čas. Jakmile se dostanou čísla do červené barvy, vědí, že je co napravovat. Jak ale sami tvrdí, to se stává čím dál tím méně.

O zázemí, které má pařížské letiště, může valná většina evropských letišť pouze snít.

O zázemí, které má pařížské letiště, může valná většina evropských letišť pouze snít.

FOTO: Profimedia.cz

„Před mnoha lety nebyly včasné odlety na Letišti Charlese de Gaulla samozřejmostí a značné potíže tu byly také se ztrácením zavazadel a jejich zpožděním při doporučování. Jenže to už je naštěstí minulostí a naše letiště se v těchto atributech výrazně zlepšilo a patří k těm nejlepším v Evropě,” řekla Novinkám jedna z pracovnic kontrolního centra. A statistiky jí dávají za pravdu.

Je to ale něco jiného, co vás při návštěvě v této místnosti velmi příjemně zaskočí. Je to technologie, jakou se pracovníci snaží zajistit, že pasažéři nepromeškají své návazné lety. Domovské letiště aerolinek Air France je v tomto ohledu připraveno vskutku na výbornou. Systémy totiž průběžně vyhodnocují, kolik pasažérů na palubě může mít problém stihnout svůj přípoj, a podle toho posléze pracovníci kontrolního centra jednají.

Přípoje se snaží stihnout za každou cenu

„Máme hned několik možností, jak můžeme v takový moment jednat. Ten nejzákladnější je, že přímo k bráně, kam letadlo přilétá, pošleme zaměstnance s cedulemi navazujících letů pasažérů a oni jim pomohou dostat se přes kontroly na správné místo co nejrychleji. Letadlo, které se snaží stihnout, o tomto procesu ví a čeká na ně. Tento proces však někdy nestačí,” zasvěcuje nás pracovnice, která jej má na starost.

„Když je v nějakém letadle větší množství pasažérů, kteří potřebují stihnout jeden konkrétní přípoj, tak tomu přizpůsobíme bránu (gate), na které bude letadlo přistávat. Vybereme tedy pro letadlo takovou bránu, jež je co nejblíže té, ze které bude odlétat navazující spoj. Je to takové velké puzzle, které musíte skládat dohromady opravdu rychle, jinak budou mít cestující komplikace. A tomu se snažíme vyhnout,” dodala pracovnice.

Až tedy budete příště děkovat bohu, že vaše letadlo přistálo v Paříži hned vedle odletové brány letu, se kterým máte pokračovat dál, možná byste neměli své poděkování směřovat až tak daleko...