„Champs-Elysées má svou legendární dimenzi, a to jak pro Pařížany, tak pro zahraniční turisty," vysvětluje Jean-Noel Reinhart, předseda výboru pro Champs-Elysées, který spolu s architekty, historiky, politiky a zástupci předních módních značek nedávno v Paříži jednal o budoucnosti avenue.

Bulvár, táhnoucí se v délce téměř dvou kilometrů mezi Place de la Concorde a Vítězným obloukem, navštíví denně 300 000 lidí, z toho 40 procent cizinců, které sem přitahují kavárny, kina a luxusní obchody.

Video

Expirované video

BEZ KOMENTÁŘE: Vánoční výzdoba na Champs Elysées v Paříži

zdroj: Reuters

Champs-Elysées, jež se zrodila v roce 1616 díky přání Marie Medicejské vybudovat promenádu vedoucí od Tuilerijského paláce, má bohatou historii plnou kontrastů. V 18. století měla špatnou pověst, avšak v následujícím století se stala elegantní promenádou druhého císařství.

Elysejská pole byla postupně symbolem monarchie i dějištěm revoluce (stála tu gilotina) a scházely se tu jásající davy, ať už po osvobození Paříže v roce 1944 nebo po vítězství Francie ve světovém poháru v kopané v roce 1998. Podle Reinharta se tu dnes prolínají tyto tradice s rozkvětem obchodu zahájeným koncem 80. let minulého století.

Noční Champs-Elysées v období Vánoc.

Noční Champs-Elysées v období Vánoc.

FOTO: Profimedia.cz

V posledních 30 letech počet obchodů na Champs-Elysées vzrostl z 80 na 125, zatímco návštěvnost kin od roku 1995 klesla na polovinu. „Hyperkomercializace pověst Champs-Elysées poněkud poškodila a přispěla k jisté ztrátě identity," soudí Marc Restellini, prezident muzea Pinacothéque.

„Budoucnost třídy musí spočívat v nové rovnováze, musí zde být více možností kulturního vyžití," soudí architekt Jean-Paul Viguier, který navrhuje umístit kulturní nabídku do vyšších pater budov. Rovněž je podle něho třeba upravit provoz, aby se Champs-Elysées vrátila jejich původní dimenze promenády.

Champs-Elysées z ptačí perspektivy

Champs-Elysées z ptačí perspektivy

FOTO: Profimedia.cz

Nejdůležitější je vyváženost

Studie, kterou letos v listopadu na vzorku 1177 osob vedl ústav pro průzkum veřejného mínění Kheolia, ukazuje, že bulvár je využíván především pro procházky (47 procent). Naproti tomu nákupy zde podniklo jen 23 procent dotázaných.

„Na Champs-Elysées je třeba posílit nabídku služeb a zachovat nezávislé obchody," zdůrazňuje Reinhart. Tento požadavek je však nesnadné skloubit s tím, že pařížská třída je dnes nejdražší v Evropě a platí se tu za metr čtvereční plochy 13 255 eur (348 000 Kč).

Loňská barevná vánoční dekorace na Champs-Elysées.

Loňská barevná vánoční dekorace na Champs-Elysées.

FOTO: Profimedia.cz

Podle mnoha expertů by mohlo být řešením oživení sedmi obchodních galerií, které jsou dnes poněkud odstrčeny. Nicméně musí pokračovat rovněž rozvoj obchodní škály zahájený v roce 2005 příchodem světového lídra v kategorii luxusu, skupiny Vuitton. Klenotnictví Tiffany nedávno obsadilo lokalitu, kterou dříve zaujímal řetězec s rychlým občerstvením Quick, a Galeries Lafayette v roce 2018 zaujmou místo Virgin Megastore.

Nicméně je třeba vyhnout se tomu, aby se Champs-Elysées staly jen sídlem obchodů. Je nezbytné zde vytvořit vyváženou nabídku zábavy, architektonického dědictví a kultury.