„Vidíme starořímské památky, ať už se jedná o sochy či budovy buď jako tmavě šedé, anebo bílé. Ale staří Římané i Řekové milovali pestré barvy. Nejen na freskách, jak se skvějí v Pompejích, ale i na budovách. A tak za několik měsíců spatříme Koloseum v barvách,“ upozorňuje historička antiky Eva Cantarellová.

Mimořádné restaurační práce financuje italská firma Tod’s, proslavená luxusní obuví. „Považujeme to za velkou poctu, Koloseum je symbol našich dějin a našeho umění. Na akci jsme uvolnili 25 miliónů eur (685 mil. korun), ale vše probíhá pod dohledem státní památkové služby,“ říká Diego Della Valle, šéf správní rady Tod´s.

Stát nemá peníze, a tak se firmy činí

UNESCO svého času prohlásilo, že v Itálii se nachází 55 procent uměleckých a historických památek světa. Italové jsou sice na to velmi hrdí, avšak stát často nemá peníze na jejich údržbu. Příklad firmy Tod’s nyní následuje zlatnická firma Bulgari, která za 2,5 miliónu eur opraví věhlasné římské Španělské schody.

Památky antického Říma, mezi nimi i Koloseum, patří mezi nejčastější cíle poznávacích zájezdů.

Památky antického Říma, mezi nimi i Koloseum, patří mezi nejčastější cíle turistů.

FOTO: Bohuslav Borovička, Právo

„Současnou tmavošedou barvu má na svědomí smog. Naštěstí od roku 2005 se už nesmí topit uhlím, ale škody dnes přinášejí auta a autobusy,“ říká ředitelka Kolosea Rossella Reaová. Stavební materiál je travertín. „A jak brzy všichni uvidí, převládající barvy tohoto kamene jsou žlutá, zlatá a jantarová,“ říká vedoucí restauračních prací Gisella Capponiová.

Zabarvení jde od medově po okrově žlutou, přechází až ke kaštanově hnědé, vše na několika centimetrech a to pak vytváří nečekaný dojem intenzívní, téměř pozlacené barvy.

Při čištění Kolosea se nepoužívají chemické prostředky, ale jen voda z římského vodovodu, které je tam dostatek. „Na povrch z několikacentimetrové vzdálenosti nasměrujeme trysky. Měníme tlak stříkané vody a to umožňuje vyčištění všech skulin a štěrbin, na které je travertin bohatý. Použití pískovače nepřicházelo v úvahu,“ říká Capponiová.

Koncem minulého století se kvádry budovy spojily železobetonem, protože stabilita části stadiónu se ocitla v ohrožení. Naštěstí ale tato operace celkový vzhled budovy neohrozila.

Kritici: Udělají z Kolosea Disneyland

Restaurační práce začaly před rokem a mají trvat do roku 2016. Za několik týdnů bude odhalen severní trakt, kde akce začala. „Je dobře, že starosta Říma Ignazio Marino zakázal soukromou dopravu na hlavní třídě od Piazza Venezia ke Koloseu. Doufáme, že až skončí práce na třetí lince metra, pozemní doprava bude úplně zrušena. Protože smog je velký nepřítel: travertin proměňuje v sádru, a to se netýká jen Kolosea a mnohých antických budov v Římě,“ říká ředitelka Reaová.

Koloseum zevnitř

Koloseum zevnitř

FOTO: Bohuslav Borovička, Právo

Vše se samozřejmě neobejde bez polemiky. „Udělají z Kolosea Disneyland, stavba je antická a vyblýskat ji jako novou je nesmysl,“ rozčílil se historik umění Vittorio Sgarbi.

Stejná polemika se odehrála před 15 lety, když na popud Jana Pavla II. čistili průčelí Svatopetrského chrámu a zjistili, že u hlavní lodžie je barevný mramor. Ale dnes si už na to nikdo nevzpomene.

Pojalo 50 tisíc diváků

Koloseum je největší amfiteátr postavený v Římské říši. Stavba začala mezi lety 70 a 72 n. l. za císaře Vespasiana. Dokončili ji v roce 80 n. l. za Tita, pro 50 tisíc sedících diváků. Původně se jmenovalo Amphitheatrum Flavium.

Dnešní jméno pochází od sochy, již si dal u stadiónu postavit císař. Rozlícení Římané ji ale po obrovském požáru města srazili i s trůnem. Sloužilo ke gladiátorským zápasům a veřejným podívaným – např. zápasům s divou zvěří, popravám, rekonstrukcím známých bitev.