„V nadcházející sezóně, která potrvá až do 25. října, bude na našem letišti nabízet své služby v rámci pravidelné přepravy celkem 57 dopravců, jejichž letadla budou směřovat již do 119 míst v celém světě. Ve srovnání s loňskou letní sezónou přibude osm nových leteckých společností,“ sdělila včera výkonná ředitelka pro obchod Letiště Praha Marta Guthová.

Obnoví se dálkové lety do Kanady

Pětici letišť s nejvyšším počtem spojení z Prahy bude i nadále vévodit pařížské letiště Charlese de Gaulla se 66 lety týdně. Za něj se v tomto žebříčku zařadí Moskva s 59 lety, Frankfurt s 52, Amsterodam se 48 a Varšava se 41 lety týdně. V počtu provozovaných destinací se zase o pomyslné prvenství podělí Rusko a Itálie.

Nejzajímavější novinkou, kterou letní letový řád přinese, jsou dálkové lety z Prahy do Toronta s mezipřistáním v Montrealu, které se obnovují po šesti letech. Tuto linku bude od 25. června provozovat kanadská společnost Air Translat velkokapacitním letounem Airbus 330.

Po několikaleté pauze se také do Prahy vrátila nízkonákladová společnost Ryanair, která rozšíří nabídku spojení do Dublinu a Londýna. Mezi žhavé novinky patří i lety Adria Airways do Lublaně a Transavia France na pařížské letiště Orly. Belgický Jetairfly nabídne nově spojení na letiště Brusel/Charleroi, České aerolinie (ČSA) navýší počet letů do Bratislavy, Norwegian Air Shuttle propojí Prahu s Bergenem, SmartWings se nově objeví na letech do Puly i Sevilly a Ural Airlines otevřou přímé spojení z Prahy do ruského Čeljabinsku.

Důležitým faktorem stabilizace ČSA

Letiště Václava Havla, které je součástí Českého aeroholdingu, odbavilo loni 10,974 miliónu lidí, o 1,5 procenta více než v roce 2012. Meziročně mu tedy přibylo 167 tisíc cestujících. Loňský výsledek ovšem notně zaostal za rekordním rokem 2008, kdy Ruzyně odbavila 12,63 miliónu pasažérů.

Na otázku Práva, jaký vývoj lze tedy očekávat letos, odpověděla mluvčí Letiště Praha Eva Krejčí: „Předpokládáme, že přibude jedno až dvě procenta cestujících. Kromě oživení evropské letecké dopravy je podstatným faktorem, že došlo k optimalizaci počtu linek našeho největšího partnera Českých aerolinií.“ V důsledku rušení ztrátových linek a zeštíhlování flotily totiž počet cestujících ČSA v minulých letech neustále klesal.