Mezinárodní letiště v Chomutově by po zprovoznění fungovalo jako hraniční přechod včetně pasové kontroly a celní správy. V ČR je celkem 18 mezinárodních civilních letišť, z nichž ale pouze šest je veřejných.

Pro přistání na neveřejném letišti se musí pilot nejprve předem ohlásit. Neveřejná mezinárodní letiště jsou v téměř každém kraji. V Ústeckém kraji bývalo vojenské letiště u Žatce na Lounsku, na jehož místě vznikla průmyslová zóna Triangl.

Právě zástupci firem, které sídlí v několika zónách v okolí Chomutova, by mohli letiště využívat. „Určitě by to zvýšilo bonitu regionu, dopravní obslužnost a atraktivitu pro podnikatele i turisty,“ uvedl Jungmann. Podle něj by mohla v Chomutově přistávat letadla do délky 25 metrů. Nejbližší mezinárodní letiště Ústeckému kraji je v Praze.

Nemá celoroční využití

Zpevnění dráhy o délce 1200 metrů by stálo asi 60 miliónů korun, plánuje se i vybudování osvětlení kolem ranveje. „Umožnilo by to letiště provozovat celoročně," řekl Jungmann. Teď není například možné v Chomutově přistávat či vzlétat za deště nebo tmy. V zimě je provoz také nemožný.

„Využít travnatou přistávací plochu lze prakticky jen od května do září," doplnil Jungmann. Zpevnění ranveje by podle Jungmanna zároveň umožnilo použití dráhy pro širší spektrum letadel, například pro proudová letadla, která mají úzké pneumatiky.

Vedení Ústeckého kraje v minulosti zařadilo úpravu ranveje chomutovského letiště mezi investiční akce. Mluvčí Ústeckého kraje Zdeněk Rytíř nyní řekl, že letiště v Chomutově není majetkem kraje, a proto v současné době kraj neplánuje žádné investice do rozvoje letiště. „Rovněž rozšíření provozu letiště nepatří v současnosti k prioritám kraje," doplnil mluvčí.