Kvůli špatnému technickému stavu přestaly po Starém mostě v Bratislavě postupně jezdit vlaky, pak automobily a v roce 2010 také autobusy městské hromadné dopravy. Chodci ho mohli využívat až donedávna. Primátor Bratislavy Milan Ftáčnik uvolnil minulý týden na Starém mostě symbolicky první matice, čímž rekonstrukce stařičkého mostu začala.

O části mostové konstrukce projevilo zájem několik obcí na východním Slovensku. Jednotlivé díly by tak měly dál sloužit k překlenutí vodních toků. Starý most by měl po rekonstrukci sloužit pěším, cyklistům a tramvajím. Kolejové spojení města s největším sídlištěm Petržalka na pravém břehu Dunaje je dlouhodobým plánem, který se snad konečně dočká realizace.

Vystřídal řádku jmen

Nová konstrukce mostu by měla mít životnost sto let. Práce by měly trvat 24 měsíců. Pokud by se rekonstrukce nestihla do června 2015, město by muselo vrátit prostředky poskytnuté z Evropské unie.

„Nová konstrukce mostu se postaví na petržalské straně Dunaje a postupně se bude nasouvat na pylony. Z původní konstrukce z roku 1945 se dá podle projektantů použít asi 30 procent,“ uvedl primátor Bratislavy.

Starý most ve slovenské metropoli

Starý most ve slovenské metropoli

FOTO: Ivan Vilček, Právo

Měnící se název nestaršího bratislavského mostu věrně kopíroval historické události, které se v tomto regionu odehrály. Původně se totiž jmenoval Most Františka Josefa a na jeho otevření v roce 1890 byl přítomen i sám císař.

Za první Československé republiky nesl jméno Milana Rastislava Štefánika. Po roce 1945 byl obnoven pod jménem Most Rudé armády. Od roku 1989 se jmenoval jednoduše Starý most.

Opravovali ho váleční zajatci

Od roku 1914 jezdila po mostě tramvaj, která spojovala tehdejší Prešporok s Vídní. V roce 1919 přešli po mostě českoslovenští legionáři, kteří vyhnali maďarské vojáky z Petržalky na pravém břehu Dunaje a tím připojili tuto část k městu i k první Československé republice.

Na základě Mnichovské dohody se v roce 1938 stala Petržalka součástí Německé říše a Starý most se stal hraničním mostem. Na konci války ho vyhodila ustupující německá armáda do povětří.

Poškozený most byl obnoven v rekordně krátkém čase, když Rudá armáda využila levnou pracovní sílu — německé válečné zajatce. Tato konstrukce vydržela až do dnešních dní. Až do roku 1972 byl Starý most jediným bratislavským mostem. Dnes spojuje městskou část Petržalka se zbytkem Bratislavy celkem pět mostů.