Hlavní obsah

Lanovka na Sněžku prochází zátěžovými testy

Právo, Vladislav Prouza

Lanovku na nejvyšší českou horu Sněžku (1602 metrů) už nic nezastaví. Sen majitele lanové dráhy města Pec pod Sněžkou se stal realitou po čtvrt století, kdy dosluhovala třiašedesátiletá „babička“ z Transporty Chrudim.

BEZ KOMENTÁŘE: Zátěžové testy lanovky na SněžkuVideo: Vladislav Prouza, Právo

 
Článek

Město Pec pod Sněžkou spojuje se střechou Česka nová lanovka procházející pod dohledem dodavatele technologie, italské firmy Leitner, od pondělí zátěžovými testy. Pasažéry, kteří obsadí čtyřmístné kabinky krátce před letošními Vánocemi, načas nahradí sudy s pivem z nejvýše položeného českého pivovaru na hřebenové Luční boudě.

„První stovka lidí přepravených každý den novou lanovkou dostane kupón na jedno pivo na Luční boudě zdarma,“ vzkazuje Klára Sovová z Luční boudy. „Provoz hodláme zkušebně spustit 21. prosince, kdy lidé ubytovaní v Peci pod Sněžkou pojedou zdarma,“ uvedl pecký starosta Alan Tomášek.

Dřív než podle plánu

Stavba nové lanovky začala předloňské září s plánovaným spuštěním na jaře 2014. Práce vzdor nepředvídaným potížím a zprvu možná dvouměsíčnímu skluzu stavbaři v extrémních podmínkách hor bez negativního podpisu na kvalitě nakonec o půlroku urychlili.

Foto: Josef Vostárek, ČTK

Jedna z kabinek nové lanovky na nejvyšší horu ČR.

„Testy systému, kdy některé z celkem 32 kabinek zatíží vždy šest pivních sudů o celkové váze zhruba 360 kilogramů, probíhají bez problémů,“ konstatoval náčelník lanovky Jiří Martinec. Technologie staré dvousedačkové a nové kabinové lanovky odpovídá příměru jednoduchého na ponku ukovaného veterána a moderního vozu poslední generace z elektronické laboratoře.

„Třiašedesát let bez celkové generálky tak jako stará lanovka, kde se jednotlivé díly daly vcelku snadno nahradit, nová určitě nevydrží,“ předjímá Martinec. „Komfort přepravy cestujících, ale bude nesrovnatelný,“ dodává.

Pasažéři za pohodlí připlatí

Luxus vyjde pasažéry zhruba o 10 procent dráž než původní o skoro polovinu delší cesta na vrchol Sněžky na sedačkách vystavených větru i dešti. Pasažéři zaplatí 210 za jednosměrnou a 390 korun za obousměrnou jízdenku.

Foto: Vladislav Prouza, Právo

Starosta Tomášek (vlevo) a šéf lanovky Martinec nakládají do kabiny nové lanovky pivní sudy, které při zátěžových testech nahrazují pasažéry.

„Vlastníci karty hosta ubytovaní v Peci pod Sněžkou, budou mít na lanovku dvacetiprocentní slevu,“ slibuje starosta Tomášek. Město v roli investora postavilo novou lanovku za necelých 320 miliónů korun, když 233 miliónů představovala evropská dotace. Zbytek okolo 80 miliónů činí úvěry.

„Město ale zátěž splátek úvěrů nepocítí. Peníze budeme splácet z tržeb lanovky,“ vysvětlil Tomášek. Kapacita nové i staré lanovky zůstává stejná, tedy 250 osob přepravených za hodinu na vrchol Sněžky. Množství vyvezených pasažérů je vzhledem k možnostem lanovky silně poddimenzované a ekonomicky nepříliš optimální, ale bylo požadavkem Správy Krkonošského národního parku.

Zlomit původní nevůli ochranářů vůči jakékoliv další lanovce na Sněžku trvalo městu Pec pod Sněžkou několik let. „Původní záměr byl nechat starou lanovku dosloužit a zlikvidovat,“ vzpomíná Tomášek.

Anketa

Jaký způsob cesty na Sněžku preferujete?
Lanovkou
42,5 %
Pěšky
57,5 %
Celkem hlasovalo 261 čtenářů.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám