Burácivý zvuk, a to hlavně v kopcovitých tratích, nadchl milovníky dieselových lokomotiv natolik, že si objednávají zvláštní vlaky, kterými cestují po českých a slovenských tratích. Pokud potkáte někde vlak právě s takovou lokomotivou a v oknech se budou tísnit lidé blaženě naslouchající dunění motoru, pak jste se nejspíš stali svědky jízdy Diesel Tour.

Pod tímto označením se uskutečnilo několik ročníků vícedenního putování plně placeného účastníky. Dokonce jeden rakouský právník si k narozeninám nadělil cestu zvláštním vlakem právě s Bardotkou. Pozval i přátele a cestou je hostil v jídelním voze.

„První akce, kterou jsme pro něj připravili, ho tak nadchla, že už slavil další narozeniny ve vlaku, a vypadá to, že za rok pojede zase,“ řekl Právu Marián Šimo, který Diesel Tour i narozeninovou akci koordinuje.

Příčin vyřazení je vícero

V dalších letech se Šimovi ale budou hůře vybírat lokomotivy. Bude odkázán asi jen na zbylé muzejní stroje. České dráhy totiž po prosincové změně jízdního řádu upustí od pravidelného využití Bardotek ve vlacích.

Ze zbylých třiadvaceti strojů jsou už teď pravidelně nasazovány jen dvě lokomotivy na víkendové vlaky Posázavského pacifiku. „Od 15. prosince se s nimi ani tam už nepočítá,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Lokomotiva T478.1

Lokomotiva T478.1 při projížďce podzimní krajinou.

FOTO: Milan Vojtek, Právo

Důvodem vyřazení oblíbených lokomotiv je více. Klesá jejich potřeba rušením osobních vlaků i nižší potřebou v nákladní dopravě. V osobní dopravě vládne trend rušení vlaků sestavených z klasických vozů a z lokomotivy v čele, nahrazují je nové motorové jednotky.

Historie lokomotivy začala v roce 1964 v ČKD. V době svého vzniku mnohým připomínala bujné vnady herečky Brigitte Bardotové, proto dostala přezdívku Bardotka či o něco drsnější Ceckatá. Později přibyly i další, třeba Zamračená, Berta a Barča. Dva prototypové stroje dodnes jezdí a mají status muzejních vozidel.