FAA uvedla, že poskytla leteckým společnostem pokyny, jak změny ve využívání elektroniky na palubě letadel zrealizovat. Termín zavedení těchto pravidel ale bude záviset na jednotlivých dopravcích. Aerolinky Delta a JetBlue již oznámily, že chtějí pasažérům umožnit neomezené používání přístrojů, co nejdříve to bude možné.

„Cestující si budou moci číst elektronické knihy, hrát hry a sledovat na svých přístrojích video během všech fází letu, s několika málo výjimkami,“ uvedla FAA v prohlášení, které citovala agentura Reuters.

Jen v případech mimořádně nízké viditelnosti se může stát, že přistávací systémy nebudou schopny tolerovat rušení. Cestující budou v takových případech muset postupovat dle pokynů personálu. FAA upozornila, že taková situace může nastat zhruba při jednom procentu všech letů.

Ve Spojených státech omezení končí, jinde ne

Podle dosavadních nařízení musejí být veškeré elektronické přístroje vypnuté v letové hladině nižší než 10 000 stop (3048 metrů) a mobilní telefony se nesmějí používat vůbec. Důvodem je riziko, že by přístroje mohly rušit radiové a další systémy letadel.

Nová letadla jsou však již vybavena systémy, které mají zabránit rušení, a kritici si již dlouho stěžují, že současná nařízení jsou neopodstatněná. Podle nových pravidel FAA se elektronika bude moci používat bez omezení v letadlech, v nichž funguje ochrana před rušením.

Nadále bude platit zákaz surfování po internetu, posílání e-mailů a stahování dat v letové hladině nižší než 10 000 stop. Cestující také budou muset své chytré telefony a tablety přepnout do speciálního režimu "letadlo". Zakázané zůstává i telefonování z paluby. To je totiž v pravomoci Federální komise pro komunikace (FCC).

Nutnost vypnout elektronický přístroj v letové hladině pod 10 000 stop platí u všech leteckých společností po celém světě. Uvolnění pravidel se týká jen amerických aerolinek, a to jak u domácích, tak u zahraničních letů.

Pro cestující evropských společností na trasách do USA zůstává vše jako doposud. V případě evropských společností musí o podobném kroku rozhodnout Evropská agentura pro leteckou bezpečnost (EASA). O tom, že by chystala podobné plány, se zatím nic neví.