Hlavní obsah

Parní nostalgie v jižních Čechách a Horním Rakousku

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Železniční tratě v jižních Čechách letos procházejí významnými výročími a jejich oslavy nabízejí mnoho zajímavostí i bohatý doprovodný program. Nostalgický výlet parním vlakem, který snoubí zážitky, kulturu i historii, nadchne malé i velké.

Foto: R. Hochhauser/Muzeum železnice Steyrtal

Parní lokomotivy baví malé i dospělé.

Článek

Na slavnostní jízdu parním vlakem se můžete vydat například na tratích Číčenice–Prachatice nebo Strakonice–Volary. Obě si letos připomínají úctyhodných 120 let a návštěvníci se mohou kromě jízdy zvláštních vlaků těšit také na oslavy v obcích či tematické výstavy.

V Táboře se naopak můžete svézt historickým vlakem taženým Křižíkovou lokomotivou zvanou „Elinka“ v rámci oslav výročí vůbec první elektrifikované tratě v Rakousku-Uhersku, která vedla z Tábora do Bechyně. Zde čeká na zájemce výstava lokomotiv, včetně české rekordmanky – elektrické lokomotivy řady 124.

V jižních Čechách naleznete také vůbec nejstarší železnici na evropském kontinentu – koněspřežnou. Postavena byla v letech 1825 až 1932 a vedla z Českých Budějovic do hornorakouského Lince. Dopraví vás až do Muzea koněspřežky v Kerschbaumu v Horním Rakousku.

Foto: CCR Horní Rakousko

Koněspřežka působí v dnešní době opravdu úsměvně.

Před muzeem na zájemce čekají repliky luxusního vozu Hanibal II a společenského vozu Franze Josefa, které vás na zhruba půlkilometrovém úseku vezmou zpět do historie. Na vlastní kůži tak můžete zažít nostalgii o výkonu jedné koňské síly jako za časů monarchie.

Samotné Muzeum úzkokolejky také stojí za návštěvu. Uvnitř se nacházela „první nádražní restaurace evropského kontinentu“. I dnes se v těchto prostorách nachází stylově zařízená formanka s pochutinami nesoucí názvy „koňské koblihy“, „pusinky pana kočího“ či „kolejová hopsinka“.

Tak trochu jiná dráha

S érou rakousko-uherské monarchie si přátelé železnice pojí také výstavbu „úzkokolejek“. Zejména v době průmyslového rozvoje ve druhé polovině 19. století byly budovány tzv. úzkorozchodné dráhy, především v místech, kde bylo potřeba přepravovat velké množství těžkého nákladu a kde by stavba železnice s normálním rozchodem byla příliš drahá.

Foto: Volkhard Süß/Muzeum železnice Steyrtal

Výlet parní lokomotivou na kouzlu neztrácí...

Nejstarší parní úzkokolejkou s rozchodem 760 mm je celosvětově proslulá Železnice Steyrtal ve východním cípu hornorakouského regionu, kde je dosud v provozu 17 kilometrů dlouhý úsek historické železnice mezi Steyrem a Grünburgem. Na nádraží Grünburg si můžete prohlédnout vozy, dílenskou halu a malou výstavu o Železnici Steyrtal.

Železnice s úzkým rozchodem se hojně stavěly i v českých zemích. Vaše putování za parní nostalgií a historickými mašinkami můžete stylově zakončit například v Jindřichově Hradci.

Místní Jindřichohradecká úzkokolejka je poslední úzkorozchodnou železnicí v jižních Čechách, která dodnes slouží veřejné osobní dopravě, a v průběhu letní sezóny se zde návštěvníci mohou svézt některým z pravidelně vypravovaných parních vlaků.

Reklama

Výběr článků

Načítám