Nepříjemné informace ze srdce aerolinek přichází jen několik měsíců poté, co musela tři letadla společnosti Ryanair v jeden den nouzově přistát ve Španělsku, protože jim údajně začalo docházet palivo. Vnitrofiremní anketa se dostala do médií přes kanál Channel 4, ve kterém jeden z pilotů anonymně uvedl, že se zaměstnanci bojí s nadřízenými mluvit o bezpečnostních obavách. Obávají se prý totiž o svou práci.

„Je opravdu těžké s nimi o tom mluvit a ten tón konverzací je pro aerolinie opravdu netypický. Většinou to jsou pohrůžky a zastrašování,” uvedl pilot.

Tři čtvrtiny pilotů společnosti Ryanair jsou na nulovém kontraktu a musí platit všechny své výdaje, jako třeba uniformy, identifikační karty, dopravu či hotelové ubytování. Zaplaceno dostávají jen za to, co skutečně odlétají, žádné fixní platy většina z nich nemá. Právě tento typ kontraktů piloty vede prý často k tomu, že létají i v případě, že se necítí zdravotně dobře. Nemocenská jim totiž vyplácena není.

V dubnu tohoto roku podepsalo několik stovek pilotů petici, která žádala prozkoumání vlivu zaměstnaneckých smluv Ryanairu na bezpečnost letů. Jenže piloti byli posléze varováni hlavním pilotem Rayem Conwayem, že každý pilot společnosti, který se bude podílet na těchto „bezpečnostních peticích”, se proviní profesním pochybením a bude moci být propuštěn.