Minulý a předminulý týden se na slovinské a chorvatské silnice vrátily zácpy a kolony, o nichž jsme si mysleli, že s otevřením tunelů Mala Kapela a Sveti rok konečně zmizely. Doslova kritická bývá situace o sobotách.

Cestou tam: Slovinsko a Lučko

Z Rakouska plynule přejíždějí do Slovinska stovky aut každou hodinu. Ti řidiči, kteří mají namířeno do Chorvatska, pokračují po slovinské dálnici otevřené v loňském roce. Na jejím konci, u města Ptuj, se však dostávají do téměř stojící kolony. Ta měla minulou sobotu po poledni osm kilometrů.

Úzká okreska, kterou cesta ke hranicím pokračuje, totiž nestačí nápor automobilů z dálnice pobrat, takže následuje další pomalu jedoucí kolona až na chorvatské hranice, tedy bezmála 18 kilometrů. Tato trasa nemá reálnou alternativu a je vlastně nemožné se jí vyhnout. Zpoždění tam může dosáhnout tří i více hodin.

V Chorvatsku se krátce zdržíte u dvou mýtných bran v Durmanci a Zaprešiči na dálnici A2 a pak vjedete do další pasti na neplaceném úseku záhřebského obchvatu. Na dálnici A1, směřující do Rijeky a Splitu, přijíždějí nejen zahraniční motoristé z dálnice A2.

Z několika dalších směrů se k nim přidávají domácí ze Záhřebu a z dalších částí Chorvatska. K mýtné bráně Lučko se táhnou několikakilometrové kolony nejméně ze dvou směrů. Také tam mohou cestující snadno nabrat i dvouhodinové zpoždění.

Cestou zpět: hlavně Lučko

Při návratu z Chorvatska, většinou opět v sobotu, je kritický úsek pouze jeden, ale i ten hrozí několikahodinovým zdržením. U obce Bosiljevo se sjíždějí ti, co jedou po A1 od Splitu a Zadaru, a motoristé přijíždějící po A6 z Rijeky. Provoz výrazně zhoustne, až se ve všech třech pruzích dálnice zcela zastaví.

Minulou sobotu byla kolem desáté dopolední před mýtnou branou v Lučku šestikilometrová fronta. Její zdolání trvalo něco přes hodinu. Kolem druhé odpolední hlásil chorvatský rozhlas, že fronta je dlouhá sedmnáct kilometrů. Někteří motoristé odstavili auta a celé rodiny svačily v příkopech u dálnice.

Nejhorší je horko

V horku, které panuje i v Chorvatsku, není několikahodinové postávání či popojíždění na rozpálené dálnici nikterak příjemné. Dvojnásob to platí o autech bez klimatizace. Motoristé by se měli vybavit nejen trpělivostí, ale především dostatkem vody, ovocem nebo jinou lehce stravitelnou svačinou, zejména cestují-li s dětmi.

Je také dobré mít v nádrži dostatek pohonných hmot. Levněji než v Rakousku natankujete jak ve Slovinsku (první pumpa je hned za hraničním přechodem), tak v Chorvatsku.

V letošním roce se poprvé více rozšířilo placení mýta elektronicky. U mýtných bran si můžete koupit „nabitý“ modem ENC a ujeté kilometry se automaticky odečítají. Na mýtném ušetříte zhruba 20 procent a jako další pozitivum se uvádí úspora času, neboť nečekáte na placení ve frontách.

Systém ENC však nefunguje na dálnici A2 ze slovinských hranic do Záhřebu, kterou provozuje zahraniční společnost. Moc času se neušetří ani v kolonách u Záhřebu, protože pruh pro elektronické mýtné je od ostatních oddělen teprve asi tři kilometry před bránou.

Celou cestu autem do Chorvatska a jak objet dálnici ve Slovinsku si můžete prohlédnout i s vyznačením značek a sjezdů na Stream.cz.