„Pokud si ale klienti nechají vystavit účet, Všeobecná zdravotní pojišťovna (VZP) jim tyto platby refunduje. Jen loni činila takto vyplacená částka 3 milióny 183 tisíc korun. Podobné problémy, na které už letos média upozornila zejména ve Španělsku, lze navíc omezit cestovním připojištěním,“ sdělil Právu Oldřich Tichý, tiskový mluvčí VZP.

Kartičku pojištěnce prý ne, radši hotovost

V roce 2012 bylo v zahraničí přinuceno zaplatit za zdravotní péči hotově 983 klientů VZP. O rok dříve jich bylo dokonce 1121. Nejčastěji se to týkalo Slovenska či Německa, z dovolenkových destinací pak Itálie či Chorvatska.

Předcházet podobným situacím v cizině je téměř nemožné – vznikají porušením předpisů ze strany lékaře. S kartičkou klienta VZP, která funguje i jako Evropský průkaz zdravotního pojištění, by lidé měli mít v zahraničí ve státních zdravotnických zařízeních zajištěnu bezplatně stejnou péči jako tamní obyvatelé, což se ovšem v různých zemích může značně lišit.

„Pokud tedy nastane situace, že turista potřebuje lékaře a ten trvá na platbě v hotovosti, nezbývá většinou než zaplatit. Důležité ovšem je, aby si lidé uschovali potvrzení o platbě a lékařskou zprávu. S těmito doklady se mohou dostavit na kteroukoliv pobočku VZP a vyplnit žádost o refundaci. Pojišťovna pak částku proplatí. Důležité přitom podle Tichého je, zda chce klient částku refundovat dle českých, nebo zahraničních předpisů.

Dvojí refundace

„Podle českých předpisů je vše vyřízeno do 30 dnů, ale většinou je částka o dost nižší, než kolik klient v cizině platil. V případě, že klient žádá refundaci podle zahraničních předpisů, dotazuje se VZP v příslušném státě, kolik by tamní pojišťovna hradila místnímu pojištěnci. Vše proto trvá déle, ale výsledná částka bývá obvykle daleko vyšší,“ vysvětluje Tichý.

Kromě peněz, které VZP vydává na refundace, platí za ošetření svých klientů v cizině i formou řádných úhrad. Jde o případy, kdy vše funguje, jak má, klient VZP je v zahraničním státním zařízení ošetřen bezplatně a VZP pak posílá peníze za toto ošetření do ciziny. Takto uhrazené částky jsou nesrovnatelně vyšší – například loni to bylo přes 438 miliónů korun. Za tyto peníze byla v cizině poskytnuta péče 83 959 klientům VZP.

Lepší je se připojistit

Klientům, kteří chtějí mít v zahraničí větší jistotu, že nebudou u lékaře zaskočeni například požadavkem platby v hotovosti či třeba jazykovou bariérou, doporučuje VZP komerční cestovní připojištění.

Díky asistenční službě mohou klienti řešit aktuální problém přímo na místě. Operátor kromě rad pomůže i s jazykovou bariérou, vyřeší problém telefonicky okamžitě. Zároveň se pojištěnec nemusí obávat spoluúčasti při léčbě a také odpadne problém s tím, zda je ošetřován ve státním či soukromém zařízení.