„Je to skvělý nápad. Připadám si jako na výletě a přitom jedu do práce hromadnou dopravou,“ říká s úsměvem Éva Szarková, která se lodí právě přeplavila na budínský břeh Dunaje. Lodě dodržují přesný harmonogram a křižují tok řeky z jedné strany na druhou. „Je to pomalejší než jízda metrem, ale pokud nemám na spěch, rád využiji tento druh dopravy,“ uvedl László Nemky.

Lodě využívají také turisté, kteří se většinou diví, že prohlídková plavba je vyjde jen na 400 forintů (asi 36 korun). Po vysvětlení, že se nejedná o vyhlídkovou plavbu, ale o normální spoj hromadné dopravy se skupina německých turistů pohodlně usadí na palubě a prohlíží si majestátní budovu parlamentu postavenou přímo na nábřeží Dunaje. „Je to pro ně výhodné, protože z Dunaje jsou vidět mnohé pamětihodnosti, jako je parlament, Budínský hrad, Řetězový most a další,“ konstatuje kapitán lodě Szent Gellért (Svatý Gellért).

Turisté si cesty lodí oblíbili především v pěkném počasí.

Turisté si cesty lodí oblíbili především v pěkném počasí.

FOTO: Ivan Vilček, Právo

Turisté vystupují na Batthyányho náměstí, odkud mají blízko na Budínský hrad. Nastupuje školní třída z Debrecína, která je na výletě v Budapešti. Kapacita lodě je asi 100 lidí a ta je hravě naplněna. „Jiné to je v dešti. To si většina lidí zvolí raději jinou formu dopravy,“ připouští starší lodník na lodi Várhegy.

Loď odplouvá každých 20 minut

Od jednoho konce Budapešti na druhý trvá plavba po Dunaji i se zastávkami přes hodinu. V nejvytíženějších časech přistane u pontonu loď každých 20 minut. Do systému hromadné dopravy jsou zařazeny relativně starší lodě, ale některé jsou vybaveny také bufetem a internetovým wi-fi připojením. Nástupiště jsou vytvořena na pontonech, na nichž je uveden název zastávky. Po trase je zatím osm zastávek, ale jejich počet se bude rozšiřovat. Před vstupem na ponton je informační tabule, kde si cestující může zjistit, kdy a kterým směrem nejbližší loď popluje.

Pomalejší rychlost lodní dopravy místním nevadí.

Pomalejší rychlost lodní dopravy místním nevadí.

FOTO: Ivan Vilček, Právo

Dunajská linka D11 se plaví mezi čtvrtí Újpest a Hallerovou ulicí. Linka D12 a D13 mezi čtvrtí Rómaifürdő a Rákócziho mostem. Obyvatelé těchto částí hlavního města si na lodní dopravu ještě nezvykli. „Bydlím v Rómaifürdő a zastávku autobusu mám přímo před domem. Lodě zatím nevyužívám,“ říká obyvatelka této okrajové části Budapešti. Obyvatelé nových domů, které v posledních letech vyrostly v této čtvrti přímo u Dunaje, mají kotviště lodí přímo pod nosem. „Když je pěkné počasí a nepospíchám, lodě využívám ráda,“ uvedla mladá maminka s kočárkem.

Výhody lodní dopravy v ucpaném městě

Mezi lidmi stále převládá názor, že lodní doprava je příliš pomalá. Odborníci však upozorňují, že metro nejezdí všude a autobusy se často dostanou do dopravní zácpy. V takovém případě je plavba lodí rychlejší a zároveň příjemnější volbou.

Cílem města je, aby lodní dopravu využívalo ročně půl miliónu cestujících. Projekt začlenění lodí do hromadné dopravy města finančně podpořila Evropská unie a město Budapešť. Ze zařazení lodí do systému hromadné dopravy asi nemají radost provozovatelé výletních lodí. Plavba na nich je totiž podstatně dražší. Vyjde až na desetinásobek. Turisté brzy zjistili, že plavba po Dunaji na lodích zařazených do hromadné dopravy je levnější a výletní lodě začínají mít nedostatek zákazníků.