Přestože Rusko samo o sobě nepatří mezi módní velmoci, uniformy tamních letušek zapůsobily na cestující tolik, že je svými hlasy poslali na první místo žebříčku uniforem leteckých společností. Hodnocen byl pouze vzhled kostýmů palubní posádky, nikoli spokojenost se službami či další parametry společností.

S průzkumem toho, jak se pasažérům líbí uniformy letušek, přišel webový portál Skyscanner. Ten porovnává, co se týče cen letenek, přes 1000 aerolinek. Právě tady hlasovali cestující pro design uniforem jednotlivých leteckých společností. Nejúspěšnější byl v tomto směru ruský Aeroflot se svými červenými kostýmky, k nimž patří ve stejné barvě také takzvané lodičky, které ženskému personálu letadla zdobí hlavu.

Přestože i České aerolinie zpestřují uniformy stevardů červenou barvou, která u pasažérů bodovala, neumístily se ani na jedné z deseti pozic.

Přestože i České aerolinie zpestřují uniformy stevardů červenou barvou, která u pasažérů bodovala, neumístily se ani na jedné z deseti pozic.

FOTO: Archiv společnosti České aerolinie

České aerolinie se do první desítky nedostaly, tak jsme zapátrali, jak to vlastně s uniformami českého přepravce je. Autorem návrhu stávajících uniforem ČSA byl dnes již zkrachovalý OP Prostějov. Drobnou obměnou prošla koncepce uniforem přibližně před třemi lety. Termín další proměny střihu či barev zatím není v plánu, podle ČSA se ale dá očekávat v horizontu dalších tří let.

Mluvčí ČSA: Důležitá je i praktičnost a pohodlnost

"V branži letecké přepravy na světě existují stovky nejrůznějších anket a hlasování. Pro letecké společnosti jsou zásadní ankety typu World Airline Award, jichž se účastní desítky miliónů hlasujících z řad cestujících. Ankety, jako je tato, vyjadřují subjektivní laický názor určité komunity," opřel se do hodnověrnosti ankety tiskový mluvčí ČSA Daniel Šabík, který se domnívá, že anketa hodnocení vzhledu uniforem aerolinií je poměrně diskutabilní.

"Uniformy často vycházejí z kultury té či oné země a odrážejí vnitřní pravidla jednotlivých aerolinek. Většina z nich, včetně ČSA, dává přednost funkčnosti a dodržování určité etikety. Pro palubní personál je uniforma pracovní oděv, ve kterém tráví dlouhé hodiny. Musí tedy splňovat i požadavky na praktičnost a pohodlnost. Zároveň by ale měla na cestující podprahově působit uklidňujícím a profesionálním dojmem, vzbuzovat respekt a důvěru," dodal Šabík.

Na dalších místech Britové a Němci

Na druhém místě v atraktivitě uniforem se umístila britská letecká společnost British Airways s tmavě modrými kostýmy zpestřenými pruhovanými šátky. Na třetí pozici skončily tmavé uniformy německé aerolinky Lufthansa, které rozjasňují žluté kravaty a šátky.

Ani Francouzi, odborníci na styl a módu, nepřekvapili ničím originálním. Stevardky společnosti Air France, které se umístily na čtvrté příčce, také nosí kostým tmavě modré barvy. Nejinak tomu je u finských aerolinek Finnair. Těm patří v žebříčku páté místo.

Žebříček leteckých společností podle atraktivity uniforem
1. Aeroflot (Rusko)
2. British Airways (Velká Británie)
3. Lufthansa (Německo)
4. Air France (Francie)
5. Finnair (Finsko)
6. Flybe (Velká Británie)
7. Turkish Airlines (Turecko)
8. Alitalia (Itálie)
9. easyJet (Velká Británie)
10. Ryanair (Irsko)