Hošík se usadí za volant a směje se od ucha k uchu. Sedí ve zmenšeném, ale funkčním elektromobilu připomínajícím autíčka z poutí.

Chlapec si výlet sem do severoněmeckého Wolfsburgu, Mekky vozů s logem, v němž se do sebe zaklínily jednoduché a dvojité véčko, určitě uchová nějakou dobu v paměti. „Po rychlokurzu mohou nejmenší návštěvníci získat řidičský průkaz. Dětský, avšak s fotografií,“ usmívá se Tobias Riepe, tiskový mluvčí Autostadtu. „Na trenažerech kluci a holky nakouknou do pravidel silničního provozu a pak se v miniautech předvedou na dopravním hřišti.“

 Malá auta připomínají pouť.

FOTO: fotobanka Profimedia

Ne dosti na tom. Ve Werkstadtu, areálu pro ještě nenáctileté, odbourali poučování a děti si mohou všechno osahat a hlavně vyzkoušet – třeba řídit auťák poháněný slunečními paprsky nebo prosvištět aerodynamickým tunelem.

Mimochodem: pokud jste v tuto chvíli zalitovali, že jste už opustili svět, kam se velcí nepouštějí, tak prrr! Pohrát si mohou i dospělí – třeba si vyzkoušet, co všechno ustojí na offroadové trati VW Tuareg, u designérů vdechnout na počítači život autu svých snů či otestovat, jak se zachovají ušní bubínky, když v pavilónu Lamborghini „túruje“ vůz Murciélago. Zkusit si s autem udělat hodiny, přeskočit potok, rozjet ho na maximum – i takové kousky můžete na terénním polygonu pod dohledem instruktora provádět bez rizika.

Převzetí je svátek

Tolik krasavců na čtyřech kolech soustředěných na jednom místě se jen tak nevidí. V areálu, který hýří zelení a osvěžujícími vodními plochami, vévodí dvě 48 metrů vysoké prosklené Autotürme (Autověže) s dvaceti podlažími a 800 „čerstvými“ vozy.

Martin Breuer spolu s manželkou Martinou a dvěma dcerami – osmiletou Andreou a pětiletou Nadiou – si sem vyrazili z Duisburgu pro novoučký passat. „Nepřeháním – je to neobyčejná událost. Náš čtyřkolový miláček sjel z pásu přímo sem do této elegantní věže. A odtud jsme na vlastní oči sledovali jeho pouť až do okamžiku, kdy zastavil přímo před námi,“ usmívá se Martin, který se oblékl jako do opery – značkový oblek, luxusní kravata a elegantní obuv.

Areálu vévodí dvě prosklené autověže vysoké 48 metrů s dvaceti podlažími a osmi sty čerstvými vozy.

Areálu vévodí dvě prosklené autověže vysoké 48 metrů s dvaceti podlažími a osmi sty čerstvými vozy.

FOTO: fotobanka Profimedia

Každých pět minut začne novému „přibližovadlu“ říkat „pane“ jiná rodina, každý rok si tu radost dopřeje 150 tisíc zákazníků VW, tedy pětina německých kupců. Přijet si pro nového miláčka totiž vyjde levněji, než když si ho necháte přivézt do autosalónu. Navíc zákazníci získají zdarma i ubytování na jednu noc v pětihvězdičkovém, v tom nejlepším slova smyslu starosvětském hotelu Ritz-Carlton, a vstup do Autostadtu.

Možná přijde i kouzelník

Ani se tomu nechce věřit, ale areál se zrodil na místě bývalé skládky, na břehu vodního kanálu a bezprostředně u továrny VW. Město ve městě otevřeli v červnu 2000 jako souběžný projekt Světové výstavy EXPO v Hannoveru. V zimě se Autostadt promění v zimní či vánoční trh. Caparti, ale i rodiče tu mohou přes den bruslit na kluzišti a večer si na stejné ploše vychutnat krasobruslařské představení – už v něm představili Pinocchia, ruské pohádky, příběhy z pera bratří Grimmů nebo Kouzelníka ze země Oz.

O kousek dál prckové i ti větší mohou stavět sněhuláka, a to i z umělého sněhu, nebo řádit na nafukovacích polštářích na skluzavce. Našince potěší, že se v ráji „fár“ neztrácí mladoboleslavská Škoda. Zajít do jejího pavilónu je pro něho skoro povinnost.

Volkswagen Typ 1, známý pod názvem Brouk, vyráběla automobilka v letech 1938 až 2003.

Volkswagen Typ 1, známý pod názvem Brouk, vyráběla automobilka v letech 1938 až 2003.

FOTO: fotobanka Profimedia

„Plocha pro českou hvězdu koncernu zabírá 650 čtverečních metrů. Hosté mohou prozkoumat čtyři zóny s vystavenými automobily, modely a dalšími exponáty,“ podotýká průvodkyně Gerta Hellerová. Tvůrci expozice odstranili vnitřní stěny a prosklili kopuli nad středem expozice, kde se zpravidla skví novinky – třeba Škoda Yeti, první SUV s logem Škody.

Areál vznikl na místě bývalé skládky, na břehu vodního kanálu, v bezprostřední blízkosti továrny VW.

Vyplatí se vyšetřit si čas i na nakouknutí na naleštěné plechy k dalším 11 značkám, jež spadají pod křídla koncernu.

Za obdiv stojí jedinečné Bugatti Veyron v chromové barvě, relaxovat můžete pod kulatou střechou pavilónu VW při sledování 3D filmů. Loni přibyl poslední kousek. Pavilón Porsche se zrodil za deset měsíců a jeho silueta připomíná legendární 911.

Kmotr měl plech, ne sedadlo pro tchyni

Kdybyste se u východu zeptali mužů, či přesněji řečeno chlapců od devíti do 99 let, co je nejvíc zaujalo, nejčastější odpověď by zněla: ZeitHaus, tedy přehlídka toho, jak šel čas s volantem. Našinec nepochybně zaplesá nad nablýskaným autem značky Laurin & Klement z Mladé Boleslavi z roku 1905.

 

FOTO: Právo

Nechybí tu Škoda Rapid – skvostně restaurovaný roadster z konce třicátých let se třetím sedadlem v zavazadlovém prostoru, v Německu přezdívaném Schwiegermuttersitz (sedadlo pro tchyni). Nepřehlédněte ani legendární Fordovo „Téčko“ z roku 1913, první vůz vyráběný na pásu.

Mezi exponáty nechybí ani legendární Fordka zvaná Téčko.

Mezi exponáty nechybí ani legendární Fordka zvaná Téčko.

FOTO: fotobanka Profimedia

Prodalo se ho 15 007 033 kusů a vytvořilo rekord pokořený v roce 1972 broukem právě od VW.

Ten, kdo se zajímá o to, v čem se vozili kmotři z Chicaga, se zastaví u Cordu L29 Phaeton Sedan z roku 1930. Jezdil v něm gangster Al Capone a pořídil si do něj zesílený motor i plech.

První mu mělo usnadnit útěk před policií, druhé lépe chránit před olověnými pozdravy střelců z jiných „rodin“.

Autobus z roku 1950

Autobus z roku 1950

FOTO: fotobanka Profimedia