Hlavní obsah

Nejkrásnější stanice metra v Evropě

Novinky, Lucie Poštolková

Vagón zapadlý do země, blýskavé korálky, barokní štuky či ultramoderní design najdete u nejkrásnějších stanic metra v Evropě. Když architekti popustí uzdu fantazii a nekoukají na náklady, padají cestujícím brady v úžasu.

BEZ KOMENTÁŘE: Vstup do stanice Bockenheimer Warte ve Frankfurtu vypadá jako vagón zapadlý do země

 
Článek

První podzemní dráha vznikla v Londýně roku 1863. Ačkoliv se zprvu potýkali se zakouřenými prostory a velkým hlukem, stalo se metro oblíbeným dopravním prostředkem. Následovaly další evropské metropole, které v polovině 20. let 20. století zprovoznily podzemní dráhy, například v Madridu, Berlíně či Miláně. V Moskvě uvedli metro do pohybu roku 1935 a chlubí se jednou z nejrušnějších podzemek v Evropě. Denně přepraví 6,6 miliónů cestujících.

V Praze se první cestující svezli až roku 1974, pro porovnání v současné době metro přepraví denně 1,5 miliónu lidí.

Každá stanice metra musí kopírovat prostředí, kam je zasazena. Častokrát se architekti nechávají unést uměleckou múzou, podívejte se na deset nejkrásnějších stanic metra v Evropě, které seřadil server CNN.com.

1. Westfriedhof, Mnichov, Německo

S malou fanfárou byla otevřena stanice metra Westfriedhof roku 1998, ale o tři roky později dostala nový kabát, který ji vynesl na první místo v žebříčku nejkrásnějších stanic v Evropě. Přibyly nové obrovské lampy, jež vytváří modré, žluté a červené stíny na stěnách.

BEZ KOMENTÁŘE: Mnichovské stanici Westfriedhof dominují obří světla

2. Olaias, Lisabon, Portugalsko

Stejně jako předchozí stanice, vznikl Olaias v Lisabonu roku 1998. Původně měl pomoct odlehčit dopravu při světové výstavě Expo, která byla součástí 500. výročí oslav portugalských vynálezů. Stanici navrhl architekt Tomás Taveira.

BEZ KOMENTÁŘE: Stanice Olaias v Lisabonu je dílem architekta Tomáse Taveiry

3. Komsomolskaja (Trasa Kolcevaja), Moskva, Rusko

Na první pohled máte pocit, jako byste spíše vstoupili do barokního paláce než do stanice metra. Mozaiky a štukované kresby ohromí asi každého. Stanice Komsomolskaja byla otevřena roku 1952.

BEZ KOMENTÁŘE: Moskevská stanice Komsomolskajská je laděna do barokního stylu

4. Canary Wharf (Jubilee Line), Londýn, Velká Británie

Ultramoderní design stanice Canary Wharf pochází od architekta lorda Normana Fostera. Stanici otevřeli roku 1999, původně měla sloužit pro 50 000 osob, které dojíždějí každý všední den. V současné chvíli tu projíždí na 70 000 lidí denně.

Foto: Profimedia.cz

5. T-Centralen, Stockholm, Švédsko

Pokud se ocitnete ve Stockholmu, jízdou v tamějším metru se rozhodně pokocháte. Nechali tu totiž volnou ruku sochařům a malířům. Vznikl tak dech beroucí projekt - největší švédská galerie, která rozsvítila podzemí do roztodivných barev i tvarů. Za nejhezčí je považována T-Centralen.

Foto: Profimedia.cz

6. Karlsplatz Stadtbahn, Vídeň, Rakousko

Původně vznikla roku 1899 budova stanice metra Karlsplatz jako tramvajová zastávka. Ale s rekonstrukcí roku 1981 se stala stavba součástí metra. Místní ocenili záchranu historického domu, který nebyl srovnán se zemí.

Foto: Profimedia.cz

7. Palais Royal -- Musée du Louvre, Paříž, Francie

Stanice metra Palais Royal je trochu nekonvenční. Snoubí se tu vtip, umění i trochu kýče. Roku 2000, kdy pařížské metro oslavilo 100. narozeniny, Jean-Michel Othoniel’s vytvořil u výstupu kupole z barevných korálků.

Foto: Profimedia.cz

8. Admiraltejskaja, Petrohrad, Rusko

Poslední stanicí metra, která se v Petrohradě otevřela, je Admiraltejskaja. Po mnoha překážkách ji veřejnost spatřila roku 2011. Mramorové obložení a decentní světlo zdobí nejhlouběji položenou stanici metra v Petrohradě.

Foto: Profimedia.cz

9. Bockenheimer Warte, Frankfurt, Německo

Surrealistický vstup do stanice metra mají ve Frankfurtu. Architekt Zbigniew Peter Pininski využil nadsázky a minimalistického designu. Vstup do stanice Bockenheimer Warte vypadá jako vagón zapadlý do země.

Foto: Profimedia.cz

10. “Fosteritos,” Bilbao, Španělsko

Ačkoliv metru ve španělském Bilbau není ani 20 let, jde o třetí největší systém podzemní dopravy ve Španělsku. Vstupům místní říkají "Fosteritos" podle jména jejich tvůrce Normana Fostera. Prosklené vstupy propouští denní světlo, čímž dostávají další rozměr.

Foto: Petr Veselý, Právo

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám