Průzkum, jehož se zúčastnilo 25 211 lidí v období od 15.12.2011 do 29.2.2012, zaznamenal vysokou spokojenost návštěvníků s místem pobytu, téměř polovina dotazovaných byla spokojena velmi. O návratu na stejné místo loňské dovolené uvažuje 88 procent lidí.

Nejlépe byly hodnoceny regiony jižní Morava, Šumava a jižní Čechy, mezi slabší oblasti v tomto ohledu patřily střední Čechy a severní Morava a Slezsko.

Spokojenost návštěvníků nejvíce ovlivňují ubytovací služby. Negativně domácí turisté nejčastěji hodnotili cenovou úroveň služeb a oblasti týkající se dopravy (nedostatek parkovacích míst, špatná kvalita silnic), nicméně jejich vliv na celkovou spokojenost turistů nebyl tak zásadní.

Nejčastěji jezdíme autem

Jednotlivé regiony České republiky se liší v atraktivitě a schopnosti přitáhnout návštěvníky ze vzdálených míst. Z největších vzdáleností nad 100 km jezdí turisté na Šumavu, do Západočeských lázní, Českolipska a Jizerských hor a do Krkonoš a Podkrkonoší. Jako dopravní prostředek na dovolenou Češi nejčastěji volí osobní automobil (73 %). Jen osmina dotazovaných využije vlak, stejný počet lidí jezdí linkovým autobusem.

Více než dvě třetiny dotazovaných utratí v tuzemsku za den 200 až 1000 korun. Čtyři pětiny na dovolené občas chodí na jídlo do restaurací, naopak pětina téměř nikdy nechodí do restauračních zařízení (především v regionech Český ráj, Českolipsko a Jizerské hory).

V zimě se nejčastěji jezdí za turistikou a sportem. Ve srovnání s loňským rokem však podíl lyžování a zimních sportů poklesl o osm procentních bodů na 28 %. Naopak podíl pěší turistiky vzrostl z 29 % na 33 % a podíl poznávací turistiky z 34 % na 40 %. Za nejlákavější lyžařskou destinaci označili respondenti Českolipsko a Jizerské hory.

Při rozhodování lidé nejčastěji hledají informace na internetu nebo dají na doporučení přátel či známých.

Hlavní trendy
- nárůst pobytů na tři až sedm nocí, naopak ubylo jednodenních výletů
- přibylo domácích turistů, kteří jsou v regionu ubytováni, zejména v penzionech či soukromých prostorách (vlastní chalupa, u příbuzných, přátel…)
- mírný nárůst loajality a opakovaných návštěv
- důvodem domácího cestovního ruchu jsou stále častěji nákupy (5 % → 10 %)
- lyžování a ostatní zimní sporty jsou lákavější než v roce 2010, oproti loňsku ale naopak jeho atraktivita výrazně poklesla (25 % - 2010 → 36 % - 2011 → 28 % - 2012), což může souviset i s průběhem zimy a se sněhovými podmínkami v daném roce
- turisté uvádějí, že jejich pobyt v regionu na den a osobu je v posledních dvou letech dražší než v roce 2010