Hlavní obsah

Cyklisté v Praze se rozjedou po dvou nových stezkách

Právo, Lucie Fialová

Dvě nové cyklotratě na území metropole začnou vyznavačům jízdních kol sloužit za pár týdnů. Po trase, která spojí Malou Chuchli a Barrandovský most, se můžou prohánět i bruslaři, protože dostane hladký asfaltový povrch.

Foto: Petr Janiš , Právo

Na lávku zavěšenou pod Radotínským mostem se zatím cyklisti dostat nemůžou, protože chybějí nájezdové a sjezdové rampy.

Článek

„Malá Chuchle–Barrandovský most by měla být dokončena do 1. června, cyklotrasa mezi Kačerovem, Spořilovem a Záběhlicemi přes Roztylské náměstí 9. května. Měří 2,6 km,“ řekl Právu Tomáš Mrázek, mluvčí Technické správy komunikací (TSK), jež má výstavbu na starosti. Cesta pro bicykly podél rušné výpadovky na Strakonice je dlouhá kilometr a půl.

TSK by ještě letos ráda rozběhla práce, které povedou k rozšíření cyklosítě v Praze 9 a centru města.

V plánu je necelý kilometr dlouhá asfaltová trať souběžná s Mladoboleslavskou ulicí nazvaná Toužimská–Tupolevova. A v úseku Na Slupi–Výtoň vznikne 500 metrů cesty pro cyklisty, počítá se s další úpravou křižovatky a dopravního značení na vozovce. „Zatím ale nevíme přesný termín,“ konstatoval Mrázek. Záleží, jak budou k dispozici peníze.

Do deseti let by se mělo označit 500 km cyklotras a dostavět 100–150 km stezek pro cyklisty.
Vratislav Filler z iniciativy Auto Mat

Magistrát na letošní rok poslal TSK výrazně méně financí než loni. „Na investice jsme dostali osm miliónů, na opravy a údržbu 15 miliónů korun,“ konstatoval Mrázek. Minulý rok přitom společnost hospodařila s 65 milióny korun.

Za nedostatečný označil přidělený obnos Vratislav Filler z iniciativy Auto Mat, která podporuje veřejnou, pěší a cyklistickou dopravu i rozumné používání aut. Sdružení odhaduje, že ideální částka proinvestovaná za rok do cyklosítě se pohybuje v rozmezí 60 až 100 miliónů korun. „Vzhledem k tomu, že do jiných dopravních staveb jde třeba pět miliard, je to úplný zlomek,“ reagoval pro Právo.

Budované a plánované cyklostezky většinou vedou dál od centra města a tudíž neřeší největší problémy v Praze, poznamenal. Barrandov–Malá Chuchle má podle něj především rekreační význam, uleví tamní přelidněné stezce, ovšem smysl bude mít až po dobudování ramp na lávku zavěšenou pod silničním mostem na Pražském okruhu, která pak spojí Komořany a Lahovice.

Cyklisti a bruslaři ji dosud nemohou využít, protože na unikátním díle chybí nezbytný sjezd a nájezd. Takže sportovci musejí šlapat až do Zbraslavi a teprve tam řeku překonají přes most Závodu míru.

Výstavbě ramp za 50 miliónů korun bránila neshoda s majiteli pozemků a chybějící peníze.

Nejvytíženější je stezka podél pravého břehu Vltavy

Praha původně usilovala o výpomoc z evropských fondů, ale neúspěšně. Podle předsedkyně komise pro cyklistickou dopravu Moniky Krobové Hášové se s majiteli pozemků podařilo dohodnout. „Zastupitelstvo už schválilo odkup,“ řekla ČTK. O peníze z EU chce hlavní město usilovat na podzim znovu.

Do roku 2020 by Prahu mělo protnout asi 1000 km cyklotras, tedy úseků se smíšeným provozem aut a kol. V tuto chvíli je hotová necelá polovina. „Do deseti let by se mělo označit 500 km cyklotras a dostavět 100–150 km stezek, cest výhradně pro cyklisty,“ dodal Filler.

Jezdců na kolech v metropoli neustále přibývá. V loňském roce čítače zaznamenaly 1,3 miliónu cyklistů. Mezi nejvytíženější trasy patří páteřní cyklostezka po pravém břehu Vltavy.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám