Jestli se jí lidé skutečně někdy dočkají, zůstává zatím ve hvězdách. Nápad se zrodil v rámci studie nového parku na Barrandově, který si nechala zpracovat radnice Prahy 5. „Zatím to rada ani nikdo jiný neschvaloval. Je to vize a v tuhle chvíli nepodnikáme v této věci žádné další kroky,“ řekl o lanovce Luděk Sefzig z úřadu páté části. Jisté je snad jen to, že obec by si nemohla dovolit dráhu vybudovat ze svých zdrojů. Náklady se odhadují na 500 miliónů korun, takže by sháněla investory.

Praha 13, na jejímž území by ležela jedna ze stanic, už podpořila změnu územního plánu, která výstavbu někdy v budoucnu umožní. „Z dopravního hlediska je to velice zajímavý návrh. Zjednodušil by např. výjezdy na výlety do okolí Prahy, obyvatele Prahy 13 by potěšilo třeba přiblížení k barrandovskému aquaparku,“ uvedl starosta třinácté části David Vodrážka (ODS), podle kterého by byl provoz šetrný k životnímu prostředí.

Strana zelených v Praze 5 má ale jiný názor a diskusi o lanovce považuje za nesmyslnou. „Dráha by znamenala vizuální znečištění a zásah do velice cenného přírodního území, které by tím bylo vážně znehodnoceno,“ reagoval pro Právo Ondřej Velek (SZ), předseda výboru pro životní prostředí Prahy 5.

Na trase by se měly pohybovat dvě kabiny pro 60 osob

Stanice se předpokládají u konečné tramvají na Barrandově a na rohu parkoviště obchodního centra Nové Butovice. Nacházejí se přibližně dva km od sebe. Lana podpírají tři nosné sloupy vysoké 32 – 45 m. Na trase by se měly pohybovat dvě kabiny pro 60 osob, které by vzdálenost urazily za pět minut.

Cesta z Nových Butovic na Barrandov trvá autem kolem 15 minut a MHD až 25 minut. Součástí zastávky v Nových Butovicích by bylo bistro a toalety. Na barrandovské straně restaurace, toalety, trafika, případně prodejna pečiva.

„Projekt je technicky elegantní, čistý a šetrný k území, překračujeme ho v délce 2 km a jenom jediným sloupem uprostřed trasy. Dvě zavěšené kabiny jezdí proti sobě a v okamžiku, kdy nepojedou, budou nad údolím zavěšené jenom dráty,“ přiblížil Právu Jindřich Tuzar z ateliéru Tuzar, který se lanovkou zabýval.

„Tvrzení, že lanovka by byla ekologicky šetrná, má jeden problém – dopad na vzhled krajiny. Jistě, pohled z lanovky by byl za příznivého počasí úchvatný, pohledy pěších turistů a cyklistů v oblastech dotčených lanovkou by ale citelně utrpěly,“ myslí si opoziční zastupitel z Prahy 13 Jan Zeman (KSČM).

Lanovku považuje Tuzar za jedinou možnost, jak zelené údolí překonat.