Projekt byl zahájen v roce 2000, kdy se ředitelé rozhodli vystavět nové křídlo pro kolekce islámského umění na nádvoří Visconti. Dosud mu byla vyhrazena jen malá část pařížského muzea. Ačkoliv se nejedná o největší kolekci islámského umění na světě, mnozí tvrdí, že právě ta v Louvru patří mezi nejkrásnější.

Struktura pavilonu je sama o sobě mistrovským dílem. Moderní střechu tvoří malé kusy skla a zlatých disků. Design je podle architektury stylizovaný tak, že připomíná zvlněné hedvábné plátno, jež lehce naráží na islámskou pokrývku hlavy.

Moderní střechu tvoří malé kusy skla a zlatých disků.

FOTO: fotobanka Profimedia

Architekti Rudy Ricciotti a Mario Bellini vyzdvihují výhody skleněné struktury, v níž budou umělecká díla nasvícena přírodním světlem, ale zároveň budou chráněna před přímým slunečním zářením.

Střecha budovy reprezentuje výzvu pro architekty. Podpírají ji strategicky umístěné tenké sloupy. "Střechu nese jen osm velmi tenkých trubek, které jsou nakloněny tak, že to vypadá, jako by tančily. Nesou váhu "závoje" od spodní části základů," řekl architekt Mario Bellini.

Zástupci muzea Louvre říkají, že se jedná o největší architektonický projekt od vystavění slavné skleněné pyramidy před 20 lety.

FOTO: fotobanka Profimedia

"Vybrali jsme název Islám s velkým I, protože chceme mluvit o celém islámském světě. V arabštině je to "Dawlat al-Islam", což znamená "Impérium islámu". Vždy se mu tak říkalo. Rozebírali jsme s ředitelem muzea Henri Loyrettem výběr vhodného názvu, jež by obsahoval všechno. Nakonec jsme mluvili o Islámském světě. V těchto složitých momentech, kterými procházíme, si muzeum přeje udržet tomuto pojmu jeho význam a připomenout, co se pod ním ukrývá. Jeho velikost, prestiž, důležitost ve světové historii. Nechceme, aby svádělo ke skupině lidí, kteří jeho význam pošpiňují, " řekla galerijní ředitelka Sophie Makariouvá.

Design je podle architektury stylizovaný tak, že připomíná zvlněné hedvábné plátno, jež lehce naráží na islámskou pokrývku hlavy.

FOTO: fotobanka Profimedia

Saudský princ je největším mecenášem projektu v rámci osob, přispěl 17 milióny eur. Mezi další sponzory patří Maroko, Kuvajt, Omán a Azerbajdžán - poskytli 26 miliónů eur, z celkových 98 miliónů.

Muzeu stále chybí 10 miliónů eur pro dokončení celého projektu. Na ploše 2800 metrů čtverečních by se galerie měla otevřít letos v létě.