Na místě dnešního města žili ještě v 10. století Slované. Jejich název místa Drežďany (Drježdźany) se stal základem pro české pojmenování dnešní saské metropole. První písemná zmínka pochází z roku 1206, takže před čtyřmi lety místní oslavovali osmisetleté výročí.

Nejslavnějším obdobím bylo panování Fridricha Augusta I., neboli Augusta Silného. Právě on začal sbírat skvělé kolekce obrazů, umístěné dnes v proslulé galerii Starých mistrů, a také klenoty nacházející se v dnešní Grünes Gewölbe.

Koncem 2. světové války, v noci z 13. na 14. února 1945, bombardují město anglické a americké letouny, je zničena převážná část památek Starého Města. Po skončení války se tato část Německa stala sovětskou okupační zónou a od roku 1949 až do znovusjednocení byla součástí Německé demokratické republiky.

V komplexu Zwinger, jehož největší část postavil architekt Pöppelman v první polovině 18. století, je také budova světoznámé galerie, obsahující mimo mnoha jiných obrazů evropských mistrů i Rafaelovu Madonnu.

Na sousedním Divadelním náměstí stojí budova opery – Semperoper, postavená podle projektu Gottfrieda Sempera v poslední čtvrti 19. století. Koncem války byla zničena a v 70. letech obnovena. Má údajně akustiku dokonalejší než milánská La Scala.

Naproti je rezidenční zámek s téměř stometrovou věží a desítkami sálů, postupně rekonstruovaných. V několika z nich sídlí klenotnice Grünes Gewölbe (Zelená klenba). Do jedné části se lze dostat dost obtížně, protože počet návštěvníků je limitován, ale i bohatá sbírka klenotů a zlatnických předmětů v 1. poschodí zasluhuje pozornost. V dalších sálech jsou otvírány pozoruhodné výstavy.

Ve Dvorním kostele, postaveném výhradně italskými mistry a kameníky – saští protestanti nechtěli přijmout práci na stavbě katolického svatostánku – si můžete vždy ve středu od půl dvanácté do dvanácti hodin poslechnout zdarma varhanní koncert. V podzemí katedrály je pohřbeno srdce Augusta Silného. Vzhledem k jeho slabosti pro krásné pohlaví se traduje, že jeho srdce začne bít, prochází-li kolem krásná žena.

Na stěně bývalých koníren je obraz, údajně největší v Evropě. Je to 102 m dlouhý Průvod knížat, zobrazující panovníky rodu Wittinů, vládnoucího v Sasku od 12. do začátku 20. století. Panovníci a jejich doprovod jsou zobrazeni na 24 000 porcelánových dlaždicích. V blízkosti Drážďan se nalézá barokní zámek Moritzburg, u nás proslulý díky filmu Tři oříšky pro Popelku, či zámek Pillnitz, na předměstí Radebeul je Muzeum Karla Maye.

Jedno z nejbližších německých měst, Drážďany, navštěvovali Češi v hojné míře odnepaměti. Také dnes tam směřují hlavně obyvatelé severních Čech, ale zdaleka nejenom oni. Většina cest se ale omezí na jednodenní turistiku, na prohlídku galerie Alte Meister v komplexu Zwinger a na nákupy. Hlavní město Saska má však ambice ukázat mnohem víc.

Zajímavá, ale méně známá místa

V budově někdejšího plynojemu ve čtvrti Reick (dostanete se tam pohodlně linkou S1 či S2 z Hlavního nádraží nebo tramvajemi 1 a 2 do nedaleké zastávky Liebstädter Strasse) je umístěno Panorama (Panometer) barokních Drážďan roku 1756. Ve formátu 360° může návštěvník sledovat z přízemí nebo z vyhlídkové věže stojící uprostřed budovy oživlé město, postupně osvětlované, takže tvoří iluzi od ranního rozbřesku až po noční klid. Historické budovy a okolí v poměru 1 : 1 jsou na obraze 105 metru dlouhém a 27 m vysokém. Atmosféru dotváří tlumená barokní hudba.

Za návštěvu rozhodně stojí mohutná prosklená budova „skleněné továrny“ (Gläserne Manufaktur) firmy Volkswagen se 40 metrů vysokou věží o šestnácti podlažích, kde je připraveno k expedici 280 vozů. Návštěvníci mohou během hodinové prohlídky v němčině, angličtině, ale i v češtině (zatím v sobotu ve 14 hodin nebo na předběžné vyžádání) sledovat konečnou montáž prestižního modelu Phaeton. Během exkurze je promítán krátký reklamní film na principu polyekranu.

Jednotlivé díly vozů, vyrobené hlavně v nedalekém Zwickau, dovážejí na místo modré cargo tramvaje. Ročně tu sestaví několik tisíc vozů. Ti, kdo si objednali vůz „na míru“, si ho mohou převzít osobně a případně se i zúčastnit části montáže. Nejde o žádnou sériovou výrobu, ale o přesnou ruční práci s využitím pouhých čtyř robotů.

Kdo chce poznat pohodlně celé město, může využít okružní jízdu patrovými autobusy s 22 zastávkami. Jízda trvá půldruhé hodiny, ale na kterékoli zastávce lze vystoupit a po prohlídce místa, které vás zajímá, pokračovat dalším autobusem dále. Intervaly jsou v sezóně čtvrthodinové a výklad můžete sledovat pomocí sluchátek v několika jazycích.

Atrakcí je také lanovka od mostu zvaného Modrý zázrak ke čtvrti Oberloschwitz s pěkným výhledem na údolí Labe. Drážďany byly zahrnuty v seznamu světového kulturního dědictví UNESCO, ale kvůli stavbě nového mostu, který údajně narušuje panorama údolí Labe, byly z tohoto seznamu vyškrtnuty.