Noční provoz metra Vídeňané schválili letos v únoru v referendu. Přálo si ho 54 procent lidí, kteří přišli hlasovat. Náklady na zavedení víkendového non stop provozu metra uhradí město. Pohybují se ročně kolem 5,1 miliónu eur (asi 126 miliónů Kč).

"S jízdním řádem metra a nočních autobusů zajistíme v noci dopravu 96 procentům vídeňských obyvatel a zlepšíme výrazně mobilitu o víkendech v nočních hodinách," uvedl šéf vídeňského dopravního podniku Günter Steinbauer. Počítá s tím, že se v noci počet cestujících zdvojnásobí.

Nápad na zavedení provozu metra ale od počátku nadšení nebudil. Kritici poukazovali mimo jiné na to, že otázky na hlasovacím lístku v referendu jsou formulovány tak, že navádějí k žádané odpovědi.

Noční jízda

Zavedení nočního provozu se chystají oslavit vídeňské bary a kluby. Na noc z pátku na sobotu nachystaly party s názvem Nightride neboli Noční jízda, která začne ve 21:00. Do akce se zapojilo celkem 35 podniků. Vstup do nich bude zdarma, stačí si jen na internetu na stránkách www.24stundenwien.at vytisknout vstupenku. Ta poslouží v první noc provozu také jako jízdenka.

Dosavadní síť nočních autobusů se přes týden nezmění. Dál budou jezdit po půl hodinách jako dosud, a to po 0:30 po uzavření metra. O víkendech se ale některé noční spoje, které kopírovaly dráhu metra, vypouštějí. Jezdit tak bude celkem 17 nočních linek a sedm mikrobusů.

Změny v pražském metru

Tento víkend čekají změny i pražské metro. V noci na sobotu budou moci cestující poprvé využít prodlouženého víkendového provozu, kdy metro bude na všech třech trasách jezdit o 50 až 60 minut déle. Prodloužení provozu bude stát asi 37 miliónů korun ročně.

Podle Dopravního podniku hlavního města Prahy je to poprvé od zahájení provozu metra v hlavním městě, co bude pravidelně zkracována noční odstávka podzemní dráhy.

Na metro budou navazovat denní tramvajové a autobusové linky. Jejich noční provoz tak bude začínat rovněž zhruba o hodinu později. [celá zpráva]