Za tímto dramatickým poklesem není jen hospodářská krize a její nepříznivý dopad na rodinné rozpočty. Mnohé odradila od cesty na zahraniční dovolenou zkreslená mediální prezentace Řecka, neustále rostoucí ceny v Chorvatsku, které jsou v mnoha případech nad průměrem zemí Evropské unie, a podle některých odborníků se projevuje i neobyčejný „syndrom únavy z dovolené“.

Ten vede k tomu, že mnoho lidí volí dovolenou v tuzemsku, jehož pozoruhodnosti jsou v poslední době mnohem lépe a aktivněji prezentovány.

Internet posiluje

Jedním z výrazných jevů při koupi dovolené je využívání internetu. Několik let se podíl zákazníků, kteří si touto cestou kupovali dovolenou, pohyboval kolem pěti procent. V posledních třech čtyřech letech se zpětinásobil jen při nákupu u cestovek.

Se čtvrtinou všech takto koupených zájezdů jsme sice o deset až patnáct procent pozadu za vyspělými evropskými státy, ale dá se předpokládat, že je co nevidět doženeme.

Ač to cestovky nevidí rády, roste podíl zavedených internetových agentur, prodejců. Lidé u nich mohou v jednom místě porovnat ceny zájezdů (cena ještě stále hraje v našem rozhodování podstatnou roli) a vybrat si snadněji, než kdyby probírali katalogy jednotlivých cestovek.

Sami za sebe

Několik let bylo zhruba stejně těch, kteří si koupili zájezd u cestovní kanceláře a individuálních cestovatelů. Těch posledních nyní přibývá a do jisté míry za to opět může internet. Jeho prostřednictvím lze koupit letenku, rezervovat hotel, auto v půjčovně, případně si domluvit i další služby.

Taková dovolená zpravidla není po sečtení všech výdajů levnější než to, co byste koupili v cestovce, ale je z hlediska jejich příznivců pohodlnější. Nenastupujete z letadla do autobusu, který vás vozí od hotelu k hotelu, nejste členem skupiny, kde se tak či onak podřizujete nějakému programu, sami za sebe si děláte, co chcete.

Výdaje rostou

Ať s cestovkami, nebo individuálně jezdí na dovolenou do zahraničí v každém z posledních let kolem pěti miliónů lidí. Zatímco v roce 2005 jsme za zahraniční dovolenou (zpravidla za 10 dní) utratili necelých 13 tisíc korun, letos už to je to podle Asociace českých cestovních kanceláří a agentur 17,5 tisíce.

Cena sice při rozhodování o volbě dovolené hraje podstatnou roli, ale přibývá těch, kteří volí dražší hotely a luxus programu all inclusive, neboť se jim zdá, že tak nejlépe zhodnotí zaplacené peníze.

Průměrná cena dovolené roste i tím, že přibývá lidí, kteří cestují do exotických oblastí, jejichž nabídka je i v programech cestovek stále širší.

Poletíme z Mnichova?

Černou můrou českých cestovek je stále agresivněji nabízená dovolená s cestovkami německými. Na první pohled značně levnější dovolená v některé ze vzdálených zemí se prodraží a prodlouží o cestu na některé z německých či rakouských letišť. Veškerá komunikace se pak odehrává v němčině či v angličtině. Pokud vám tohle nevadí, nemusí být taková dovolená špatnou volbou.

Vyplatí se ale zpravidla jen v takovém případě, že do místa, kam máte namířeno, nelétají chartery (zvláštní lety) českých cestovek. Ceny na českém trhu nejsou vyšší než ty v Německu a přímý let z českého letiště přece jen nabízí větší pohodlí.