Hlavní obsah

V indickém Dillí mají nový letištní terminál za 60 miliard korun

Reuters, Novinky, Lucie Poštolková

Příští týden se v Dillí otevře nový moderní letištní terminál, který umožní odbavit dvojnásobné množství cestujících než stávající letiště, jehož kapacita i bezpečnost jsou zoufale nedostačující. Ročně by novým terminálem mělo projít asi 35 miliónů pasažérů. Pro srovnání pražským letištěm prošlo minulý rok jen 11 643 366 cestujících. Celý projekt vyšel téměř na 60 miliard korun.

Článek

Na terminálu v Dillí pracovali 15 let, což komplikovalo situaci nejen cestujícím, ale i leteckým společnostem, kterým chyběl na letišti prostor. Moderní část letiště zahrnuje 78 teleskopických mostů, téměř stovku pojízdných chodníků a nejnovější přistávací systém.

Jedno z největších letišť na světě

„Je to obrovský přínos pro náš sektor. Přišlo to ve správný čas a myslím, že tu konečně vzniklo hlavní centrum celé asijské dopravy,“ vysvětluje Sanjay Jha expert na letectví.

Špičkové centrum o rozloze asi 50 hektarů, bude patřit mezi největší na světě. Letadla by tak už neměla kroužit nad letištěm a čekat na povolení k přistání, což se dosud běžně stávalo.

Růst leteckého průmyslu předběhl infrastrukturu

Čím dál tím bohatší Indové podporují expanzi leteckého průmyslu, zvláště nízkonákladových leteckých společností. Za posledních pět let se počet tuzemských pasažérů ztrojnásobil a mezinárodní doprava se rozrostla dvakrát.

Ale rozvoj infrastruktury neudržel krok s rychlým růstem leteckého průmyslu, což vytvořilo na letišti dlouhá zpoždění a chaos. Navíc se špatnému stavu letiště přičítají také některé letecké nehody.

Odborníci si nejsou jistí, co zapříčinilo květnovou nehodu, kdy zemřelo 158 lidí. Částečnou vinu také nese nepřehledná infrastruktura. Proto se inženýři zaměřili na bezpečnost a jednodušší chod letiště.

Bezpečnější letiště na zemi i ve vzduchu

Nový projekt terminálu by měl zajistit bezpečnější cestování na letišti, a to jak ve vzduchu tak i na zemi. Díky modernímu terminálu mohou v Dillí vyřadit desítky autobusů, které byly také příčinou různých dopravních neštěstí. Více než 90 procent pasažérů přiblíží posunovací chodníky, zbytek zůstane stále na autobusové letištní dopravě.

Indické letiště se může chlubit větší kapacitou než londýnské Heathrow nebo singapurské Changi. Na ploše 50 hektarů bude k dispozici i několikaúrovňové parkoviště s kapacitou 4 300 aut a zavazadlový systém, který přeloží 12 800 zavazadel za hodinu. Pros srovnání, letiště v Praze zabírá plochu pro všechny tři terminály 9,45 hektaru.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám