„Ten most pamatuje hodně. Moje babička mi například vyprávěla, jak za Rakouska-Uherska jezdila přes most elektrickým vláčkem až do Vídně. My jsme přes Starý most chodili z města do Petržalky, kde byly u Dunaje skvělé tancovačky,“ vzpomíná 77letá Katarína Hofrichterová na své mládí.

V polovině května byl ale most pro veškerou dopravu i chodce uzavřen. „Stav Starého mostu je havarijní. Nosní konstrukce výrazně poklesla, proto jsme museli zakázat veškerou dopravu a i pohyb chodců,“ uvedl generální ředitel společnosti Metro Bratislava Vladimír Kovalčík.

Konstrukce mostu se začala deformovat. Rozsah poškození mostu určili experti na šestý stupeň ze sedmibodové stupnice.

Do značné míry to zkomplikovalo dopravní situaci v hlavním městě Slovenska. Motoristé a chodci mohou použít pouze čtyři z pěti bratislavských mostů přes Dunaj. Osobní doprava byla sice ze Starého mostu vyloučena už před rokem. Po mostě ale jezdily autobusy hromadné dopravy a přecházeli po něm chodci. Podle odborníků se za ten rok ovšem silniční část mostu zase snížila, tentokrát o 16,2 milimetru.

„Most poklesl a naklonil se na stranu,“ upozornil Kovalčík. Technici si původně mysleli, že se pohnuly pilíře mostu, ale měřením dokázali, že se pohnula celá ocelová konstrukce.

Řešením je rychlodráha

Uzavření mostu zkomplikovalo dopravu mezi největším bratislavským sídlištěm Petržalka, jehož obyvatelé jezdí za prací většinou na druhý břeh Dunaje, a centrem města.

„Cesta do práce se mi prodloužila o dvacet minut. Ostatní mosty byly už před tím přetížené dopravou a teď to bude mnohem horší,“ řekl Karol Valach, který dojíždí do práce z Petržalky do centra města.

 Poslední evropská metropole bez metra

Bratislava je jednou z posledních evropských metropolí bez metra. Nezačalo se budovat před rokem 1989 ani po změně režimu. Dopravu ve městě tak komplikují přesuny tisíců automobilů přes dunajské mosty, které už dávno nestačí svou kapacitou.

Po rozsáhlé rekonstrukci by měl být Starý most součástí trasy rychlodráhy, o které se už léta mluví, spojující Petržalku a centrum města. Na opraveném Starém mostě by měly být koleje pro zrychlenou tramvaj, která by silniční dopravě značně odlehčila.

Radnice projekt schválila v roce 2003, ale stavět se ještě nezačalo. „Čekáme na vydání stavebního povolení pro první etapu stavby,“ řekl Právu zmocněnec primátora Bratislavy pro dopravu Tomáš Fabor.