Hlavní obsah

Cestovní pojištění zajistí okamžitou pomoc i v daleké cizině

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Lidé cestující do zahraničí by neměli zapomínat na cestovní pojištění. Jeho součástí jsou i asistenční služby. V případě, že se člověku něco stane v cizí zemi a daleko od domova, ocení tyto služby dvojnásob.

Foto: Profimedia.cz

Asistenci během cesty můžete v případě nenadálé a tísňové situace využívat odkudkoli.

Článek

„Zjednodušeně lze říci, že asistenční služby poskytují okamžitou pomoc v podobě konzultace, koordinace nebo přímého zásahu, který vede k řešení problémové situace,“ sdělila Právu Marcela Kotyrová z České asociace pojišťoven a upozorňuje: „Jejich rozsah je závislý na sjednaném typu pojištění, dílčích limitech pojistného plnění i dané pojišťovně a je vždy uveden v pojistných podmínkách.“

Co zahrnuje asistence

Některé pojišťovny v rámci cestovního pojištění nabízejí již i tzv. předcestovní asistenci. Jde o bezplatnou službu, která klientovi ještě před překročením hranice poskytne důležité informace související s cílovou zemí, např. informace o politické situaci, o vízech, doporučených očkováních, cizích měnách nebo třeba o odlišných pravidlech silničního provozu.

Asistenci během cesty můžete v případě nenadálé a tísňové situace využívat odkudkoli. 24 hodin denně jsou na telefonu koordinátoři, se kterými můžete hovořit v českém jazyce a kteří pomohou řešit daný problém. V mnohých případech, zejména při událostech právního a odpovědnostního charakteru, mohou pomoci nepříjemným situacím předejít.

Foto: Profimedia.cz

Asistenční služba pomáhá řešit aktuální problém, ale také vyhodnotí, na co klient má nárok i za jakých podmínek, a dle možností koordinuje situaci tak, aby byla vyřešena efektivně a zároveň v souladu se standardy v ČR.

Zdravotní problémy můžete konzultovat s asistenčním lékařem, který je připraven doporučit následný postup, případně vám asistenční služba sjedná návštěvu v nejbližším zdravotním zařízení. V případě úrazu a hospitalizace převezme asistenční služba dohled nad celou situací, zprostředkuje tlumočení, dohlédne na způsob léčby, vyřídí formality ohledně prodloužení pobytu v zemi, pokud je to nezbytné, zajistí komunikaci s blízkými příbuznými a kromě zajištění návratu do vlasti leteckou nebo pozemní ambulancí například i dopraví vaše nezletilé děti zpět do vlasti.

Na asistenční službu se můžete zpravidla obrátit i s ryze cestovními problémy. V případě zpoždění letu může zajistit ubytování v hotelu, při ztrátě zavazadel za vás vyřeší místní formality nebo vám pomůže s náhradou cestovních dokladů a dalších dokumentů.

Nejčastější chyby při škodní události

Nejčastější chybou bývá, že klient hlásí vzniklou škodu asistenční službě až poté, co už sám určité kroky podnikl. Asistenční služba totiž nejen pomáhá řešit aktuální problém, ale také vyhodnotí, na co klient má nárok i za jakých podmínek, a dle možností koordinuje situaci tak, aby byla vyřešena efektivně a zároveň v souladu se standardy v ČR. V zahraničí totiž mohou nevědomé klienty výrazně zaskočit specifické nešvary a postupy některých lékařů.

Chybou je také, rozhodne-li se klient jednat na vlastní pěst a asistenční službu nekontaktuje vůbec. V domnění, že má situaci pod kontrolou, přijde po návratu z dovolené na pojišťovnu a může být nemile překvapen, že jej pojišťovna žádá o doplnění dokumentace z místa události.

Například klient, který vyhledá lékaře sám, svou návštěvu uhradí a po návratu z dovolené žádá svou pojišťovnu o proplacení nákladů. Pojišťovna však nemá k dispozici žádnou dokumentaci, díky které by mohla škodní událost posoudit. Pokud klient neobdržel po návštěvě lékaře vše, co je nezbytné, nastává pro něj období zdlouhavé komunikace se zahraniční ordinací.

Pojišťovně originály, udělejte si kopie

Ke třetí nejčastější chybě dochází po návratu z dovolené při předávání dokumentace. Pojišťovna potřebuje k šetření zpravidla originály účtů, lékařských zpráv apod. Klient by vždy měl pamatovat na to, aby mu aspoň obyčejné kopie odesílaných dokladů vždy zůstaly v ruce. Materiály posílané poštou je třeba zasílat vždy doporučeně. Při osobním předání je vhodné vyžádat potvrzení o předání.

Před spojením s asistenční službou je třeba mít vždy připraveny základní informace nezbytné k identifikaci, ověření a k zahájení spolupráce. Nezbytné je číslo pojistné smlouvy, jméno a příjmení osoby, které se týká pojistná událost, a telefonní číslo, na něž může asistenční služba zpětně zavolat.

Jak se řeší pojistné události na dálku

Příklad první: Pan Borovička si při dopravní nehodě v Usinsku (Republika Komi, Rusko) poranil krční páteř. Byl hospitalizován v místní nemocnici, kde byla v rámci možností provedena lékařem diagnostika a fixace poraněného krku.

Kartičku s kontaktem asistenční služby měl pan Borovička naštěstí spolu s doklady u sebe. Místní nemocnice se tedy mohla okamžitě spojit s asistenční službou pojišťovny, u které měl klient sjednané cestovní pojištění. Jakmile koordinátoři AXA Assistance získali potřebné informace, garantovali náklady na léčbu, aby klient nemusel nic hradit na místě. Po celou dobu jeho pobytu v nemocnici zůstala služba v kontaktu s klientem i s jeho zaměstnavatelem.

Po propuštění chtěl pan Borovička pokračovat v pobytu, který s asistenční službou konzultoval. S ohledem na lokalitu (Usinsk je na Sibiři) a diagnostické možnosti tamní kliniky mu toto rozhodnutí nebylo doporučeno, asistenční služba mu naopak zajistila předčasný návrat domů.

Příklad druhý: Slečna Michalíková, studentka vysoké školy, si při pobytu na Novém Zélandu zlomila patní kost. Po potřebném ošetření a částečném zhojení jí místní lékař doporučil operaci. Tyto zákroky se podle pojistných podmínek z cestovního pojištění zpravidla nehradí a klientům bývá poskytnuta repatriace do ČR, kde je zákrok proveden.

Ke škodní události slečny Michalíkové však došlo v době, kdy islandská sopka chrlila mračna sopečného prachu, a nebylo jisté, zda by se klientka pohodlně a bez čekání na letištích dostala zpět. Možnost zrušeného letu a následné dny čekání nemohla asistenční služba odhadnout ani garantovat konkrétní termín. Nad rámec pojistných podmínek jí proto byla operace po dohodě s pojišťovnou na Novém Zélandu odsouhlasena a uhrazena. Než bylo možné transportovat studentku do Prahy, zajistila asistenční služba ubytování v hotelu.

Reklama

Výběr článků

Načítám