Než se vydáte londýnským metrem, je dobré pečlivě nastudovat plánek tras. Zde opravdu platí, dvakrát měř a jednou řež. Dobře naplánovaná trasa vám ušetří mnoho času. Kolikrát jsem se chytala za hlavu, že jsem přehlédla možnost, jak přestupovat jen jednou a naopak jela cestou, kde jsem přestupovala dvakrát nebo třikrát.

Plánek metra v Londýně

Plánek metra v Londýně

FOTO: Transport for London

Dopředu se můžete také podívat na internetové stránky městské dopravy zde. Stránky fungují podobně jako u naší pražské městské dopravy. Zadáte odkud kam a kdy potřebujete jet, popřípadě je možné vybrat i další možnosti. Například způsob cesty, časově nejrychlejší nebo cesta s nejméně přestupy.

Do metra potřebujete mít platnou jízdenku. U vstupu i výstupu každý prochází poměrně úzkými turnikety (což může být nepříjemné, pokud máte objemná zavazadla). U turniketů stojí vždy ještě kontrolor, který pomáhá, radí a kontroluje cestující.

Vyplatí se koupit si kartu Oyster, kterou získáte snad na každé stanici metra. Týdenní karta na první tři pásma vychází na 33 liber, tedy asi 1023 korun. Bohužel zde neplatí studentské slevy pro studenty mimo Británii. Pokud v Londýně strávíte kratší dobu, měli by vám vrátit neprojetou částku. Více informací najdete zde.

Schéma vlakové dopravy DLR na stanici. Důležité je znát směr i konečnou stanici, abyste se dostali do cíle. Když například nastupujete na Shadwellu a chcete se dostat na Cyprus, musíte nastoupit do vlaku jedoucího na Beckton. Nápis s názvem konečné stanice svítí na každé vlakové soupravě.

FOTO: Lucie Poštolková, Novinky

Při  vstupu do stanice se bedlivě dívejte na informační tabule. Pro správný směr potřebujete znát název nebo barvu vaší trasy a také název konečné stanice, abyste vešli do správného vchodu. Některé stanice mají například jeden vchod pro trasy Circle a Bakerloo a druhý vchod pro trasy Jubilee, Metropolitan a Hammersmith & City.

Pokud vejdete správným vchodem, sledujte i dále informační cedule. Londýnské metro totiž trochu připomíná mraveniště. Jak bylo dostavované postupně, jsou některé chodby skoro nekonečné, ale přesto dobře značené.

Londýnské metro trochu připomíná mraveniště.

FOTO: Lucie Poštolková, Novinky

Těsně před cílem, tedy před nástupištěm se cesty rozdělují podle konečné stanice (t.j.podle směru). Když se dostanete na správné nástupiště, nepřestávejte být ve střehu. Nejedno nástupiště totiž sdílí více tras. Lehce se vám může stát, že nastoupíte do vlaku, který míří jiným směrem a pak se musíte složitě vracet.

Některé trasy metra se navíc ke konci rozdělují na tři linky. Například trasa Metropolitan má na severovýchodě tři konečné stanice - Watfrod, Chesham a Amersham, což může některé turisty pěkně zmást.

Pro správný směr potřebujete znát název nebo barvu vaší trasy a také název konečné stanice, abyste vešli do správného vchodu.

FOTO: Lucie Poštolková, Novinky

V londýnském metru je po celý rok neuvěřitelné teplo. Bohužel klimatizace nefunguje tak, jak by měla. Londýňané toho ale využívají a i v poměrně chladných dnech chodí dost na lehko, protože většinu cesty stráví ve vyhřátém metru a ten kousek od stanice už prostě nějak doběhnou.

Procvičíte si poslech angličtiny

Během jízdy se vám do mysli zaryje několik vět: "Mind the gap" nebo "Next station is.." Téměř celou cestu informují a varují pasažéry. Nejde jen o následující zastávky a konečnou stanici vlaku, ale zároveň upozorňují, aby si lidé dávali pozor na mezeru mezi nástupištěm a vlakem, aby si hlídali své věci a nic si ve vlaku nezapomněli. Navíc také připomínají historicky a turisticky zajímavé objekty poblíž stanic.

Londýnské metro je plné gentlemanů a milých dam. Opravdu. Šplhala jsem do schodů s kufrem a hned se mi nabídl postarší pán, že mi pomůže. Bohužel nejsou většinou zastávky bezbariérové, proto je cestování metrem s těžkými zavazadly náročné a pro handicapované osoby téměř nemožné.