Například Pražská paroplavební společnost nabídne novou linku do zoologické zahrady v Troji, nové výletní lodě vyjedou na Labe v severních Čechách a na Brněnskou přehradu. Úspěch sezóny podle provozovatelů závisí hlavně na počasí, krizi loni pocítili hlavně v úbytku firemních akcí.

Pražská paroplavba dosud jezdí mezi Rašínovým nábřežím a Trojou ve vrcholné sezoně třikrát denně. Nová linka bude vyplouvat z přístaviště Na Františku, bude tedy kratší, ovšem častější, a má ulevit nedostačující trojské silnici a přeplněným autobusům. "Novou linku zavádíme po dohodě s novým ředitelem zoo (Miroslavem Bobkem)," řekl ředitel paroplavby Jan Hamza. Novinkou sezóny na Vltavě v metropoli budou také elektrolodě a první solární loď v tuzemsku.

Brněnská přehrada

Brněnskou přehradu budou letos brázdit výletní lodě po roční přestávce, loni byla nádrž kvůli boji se sinicemi vypuštěná. Flotilu šesti plavidel doplní zcela nové sedmé, které pořídí brněnský dopravní podnik za devět miliónů korun. "Na lodi se pracuje. Představena bude v dubnu. Sezónu zahájíme v květnu," řekla mluvčí podniku Hana Pohanová.

Na Vranovské přehradě na Znojemsku měl být překvapením letošního roku 30 metrů dlouhý katamarán pro bezmála 300 pasažérů. Plavidlo mělo být největší v Česku, projekt ale musel být kvůli nedostatku peněz odložen.

Lodní doprava na Labi

Na Labi vypluje mezi Litoměřicemi a Ústím nad Labem tradičně o první dubnové sobotě loď Potra Bohemica 1, od května se k ní přidá nová sesterská loď pro 115 osob. "Nová loď Porta Bohemica 2 bude mít premiéru 1. května při oficiálním zahájení sezóny," řekl provozovatel lodí Karel Svoboda. Druhý dubnový víkend pak bude pokřtěna další loď v Ústí nad Labem. Výletní loď Kolinea, která jezdí po Labi z Kolína do Klavar, by měla na svou letošní první cestu vyrazit už o Velikonocích.

O velikonočním víkendu budou letos zahájeny i výletní plavby po řece Dyji v parku zámku v Lednici na Břeclavsku, na přehradách Orlík a Slapy a po Dalešické přehradě. Tam lodní doprava vstoupí do čtvrté sezony, její obliba podle Jakuba Turka z provozovatelské firmy Quarter zatím stoupala. Hospodářská krize se zde výletních plaveb dotkla méně, než se Turek obával. Loni byl podle něho jen větší zájem o kratší trasy a méně vytížené byly vyhlídkové plavby pod Wilsonovu skálu.

Komplikace v Pardubicích

Hospodářská recese i tuhá zima naproti tomu komplikuje situaci provozovateli lodě Arnošt v Pardubicích Radkovi Ježkovi. "Třeba firmy se dřív objednávaly na soukromé plavby. Od letošního ledna silně pociťujeme krizi. Start do nové sezóny vypadá ekonomicky velmi špatně. Také bylo parkoviště dva měsíce zaházené sněhem a lidi k nám ani nezaparkovali," řekl Ježek.

Na nezájem firem, které kvůli krizi přestaly vyjíždět na podnikové plavby, si postěžoval i provozovatel poděbradské výletní lodě Král Jiří Zdeněk Havlas. "Letošní sezónu si netroufnu odhadnout, faktem ale je, že jsme stoprocentně závislí na počasí," řekl. V tom s ním souhlasilo i několik dalších provozovatelů výletních lodí.

Turisty se někteří lodní dopravci snaží nalákat na speciální akce. Například na Dalešické přehradě se bude o prvním májovém dnu jezdit za polibek, na Dyji v zámeckém parku v Lednici dá říčním lodím k vyplutí povel vodník Dyjáček. Na Orlické přehradě se budou moci zájemci zúčastnit výletu s výkladem o její historii, vodní dílo totiž letos slaví 50. výročí své dostavby. Pražská paroplavba zase veřejnosti představí parník Vltava zrekonstruovaný do původního stavu podle dobových dokumentů.