V železničním Järnvägsmuseu se nachází jedna ze světových unikátních sbírek skutečných parních i elektrických lokomotiv, které projížděly Švédskem a vůbec celou Skandinávií již od dob vzniku vlakové dopravy, to jest přesně před 152 roky.

Figuríny cestujících a průvodčího ve skutečném železničním vagóně v Järnvägsmuseu

Figuríny cestujících a průvodčího ve skutečném železničním vagóně v Järnvägsmuseu

FOTO: Karolina Zarzycká, Novinky

Modely znázorňující prvopočátky železniční dopravy ve Švédsku.

Modely znázorňující prvopočátky železniční dopravy ve Švédsku.

FOTO: Karolina Zarzycká, Novinky

Elektrický vůz z druhé poloviny 20. století

Elektrický vůz ze druhé poloviny 20. století

FOTO: Karolina Zarzycká, Novinky

Tabulka na elektrickém voze z roku 1925

Tabulka na elektrickém voze z roku 1925

FOTO: Karolina Zarzycká, Novinky

Král Oscar II. cestoval v luxusním voze určeném pouze královské rodině.

Král Oscar II. cestoval v luxusním voze určeném pouze královské rodině.

FOTO: Karolina Zarzycká, Novinky

Vagón II. třídy

Vagón II. třídy

FOTO: Karolina Zarzycká, Novinky

Parník Gustav V již přepravoval vlaky z přístavu v Trelleborgu, model tehdejšího trajektu.

Parník Gustaf V již přepravoval vlaky z přístavu v Trelleborgu, model tehdejšího trajektu.

FOTO: Karolina Zarzycká, Novinky

Před dvěma roky, kdy se muzeum otevřelo u příležitosti výročí 150 let vzniku železniční dopravy ve Švédském království, byly některé lokomotivy posazeny na koleje a uvedeny v provoz pro potěšení návštěvníků.

Vězeňský i královský vagón

V mnoha halách jsou vystaveny jednotlivé kusy, do mnohých z nich se může vlézt a osahat si například keramické toalety, nastavit teplo či zimu, ozkoušet lehátka v lůžkovém voze či dřevěné lavice pro cestující II. a III. třídy. V dřevěném "dobytčáku" za zamřížovanými okny se zas převáželi vězni, z vagónu se ozývá žalostné skučení kriminálníků.

Tuhle je zas vystavena královská souprava vozů s elegantním interiérem i figurínou samotného krále. Mezi maketami vláčků nalezneme například lokomotivu se sněžnou frézou, která rozhrnovala závěje sněhu napadaného na koleje.

Mezi mnohými figurínami nechybí dělník umouněný jak čert, jenž tlačí kolečko s kamením a zeminou. Za ním jsou pryčny na spaní identické s těmi, které používali opravdoví pracující na dráze. Tak si lze představit podmínky, za nichž se pracovalo před 152 roky, když se stavěla železnice.

Nobelův vynález pomáhal při stavbě

V jiné místnosti je zase vystavená bomba s dynamitem podobná našemu propan-butanovému vařiči. Dynamit se používal na odstřelování skal a kamene při stavbě tratí v době, kdy Alfred Nobel tuto výbušninu vyrobil.

Nobelův aktuální vynález byl využívaným pomocníkem při budování železničních tratí.

Nobelův aktuální vynález byl využívaným pomocníkem při budování železničních tratí.

FOTO: Karolina Zarzycká, Novinky

Plivání na zem zakázáno!

Plivání na zem zakázáno!

FOTO: Karolina Zarzycká, Novinky

Pod některé exponáty je možno také vlézt.

Pod některé exponáty je možno také vlézt.

FOTO: Karolina Zarzycká, Novinky

Klička mechanizmu ovlivňujícího teplotu uvnitř cestovního vozu: kallt nebo warmt, zima nebo teplo

Klička mechanizmu ovlivňujícího teplotu uvnitř cestovního vozu: kallt nebo warmt, zima nebo teplo

FOTO: Karolina Zarzycká, Novinky

Trafika na nádraží

Trafika na nádraží

FOTO: Karolina Zarzycká, Novinky

Model železničního neštěstí

Model železničního neštěstí

FOTO: Karolina Zarzycká, Novinky

Mezi fotografiemi a modely vlaků nechybí poněkud morbidní záznamy a autentické znázornění vlakového neštěstí, při kterém zemřelo mnoho cestujících.

Jedinou vadou na kráse je to, že v muzeu nejsou všechny exponáty opatřeny vysvětlivkami v angličtině, ale pouze ve švédštině.