Výstavě dominuje 150 kilogramů vážící věrný model železničního mostu přes Vltavu mezi Vyšehradem a Smíchovem. Aby předlohu věrně napodobil, autor spotřeboval 36 tisíc šroubků a matek. I po modelu jezdí vlak. Diváci se na Florenci mohou stát sami konstruktéry a zjistit, kolik času zabere sestavit a sešroubovat třeba trakař.

Nechybí Eiffelovka a Petřínská rozhledna

Výstava vedle zprofanovaných korečkových rypadel, vysokých pecí či traktorů ukazuje i stavby, třeba 2,5 metru vysoký model Eiffelovy věže nebo obdobně velkou Petřínskou rozhlednu, anebo pouťové ruské kolo. Především provází historií kovových montovaných stavebnic a zbavuje je tak ideologického balastu, jímž zmenšené stroje zatížili propagátoři socialistické výroby.

Autor výstavy Jiří Mládek předvádí fotografický model Ocelového města Julesa Verna. Upozorňuje, že před 2. světovou válkou v Československu existovalo hned několik stavebnic, které konkurovaly Merkuru, dílu Jaroslava Vancla (1890–1980).

Nadčasová stavebnice

Roudnický Edison, pražský Vašek a volarský Trix se už nevyrábějí a jedná se o sběratelské rarity.
„Merkur měl to štěstí, že přežil neblahá válečná, a zejména poválečná léta, možná díky lepší souhře okolností, nebo byl přece jen svou koncepcí nadčasovější, a měl tím pádem větší naději na přežití,“ uvedl Mládek.