Na kole přes Okoř a Budeč po stopách Pražské padesátky

Právo, Miloslav Vítek

Dnes se vydáme po trase tradičního cyklistického závodu, který se letos pojede v sobotu 19. září již pojedenácté. Mezi milovníky horských a krosových kol je známý jako Pražská 50. Trasa vede z Dejvic do Zákolan, přes Budeč a Okoř zpět do Prahy. Na cestu se vydáme od menzy ČVUT v Bechyňově ulici v pražských Dejvicích. Ve směru na Okoř nese v terénu trasa značení 0077, od hradu pak 0078.

Foto: Profimedia.cz

Chcete-li si trasu vyzkoušet přímo v závodě, máte možnost už za pár dní. Pražská padesátka se jede 19. září.

Hned na začátku nás čeká výjezd do kopce okolo stadiónu Juliska, pokračuje Šáreckou ulicí, ulicí Na Pískách, až se dostaneme na Zlatnici. Prudkým sjezdem dojedeme do Šáreckého údolí. Přejedeme můstek přes potok a pak si připadáme jak na houpačce, protože sotva se vydrápeme na kopec, následuje sjezd a hned zase další výšlap. To se opakuje třikrát.

Stále se držíme značení 0077, které nás vede přes Horoměřice, Statenice a po polní cestě do Velkých Přílep a do Noutonic.

Těsně před nimi odbočíme okolo kostela sv. Jana Křtitele doprava a dorazíme po polní cestě do Svrkyně. Tady odbočíme doleva a pokračujeme až do Zákolan. Narodil se tu prezident ČSR a spisovatel, Antonín Zápotocký.

Foto: Archiv, Právo

Romantická zřícenina hradu Okoř.

Trasa nás zavede pod další kopec pod raně středověkým hradištěm Budeč. Po jeho zdolání se dostaneme k samotnému hradišti, jehož dominantou je rotunda sv. Petra a Pavla. Byla postavena po roce 895 a podle legend je nejstarší dosud stojící stavbou u nás.

Na Okoř je cesta…

Vjedeme do lesa a z kopce pokračujeme až k Zákolanskému potoku. Podél potoka dojedeme k Novému mlýnu a pak k brodu přes něj. Při závodech většina účastníků brod projede, ale kdo si nechce nabrat vodu do bot, může použít improvizovanou lávku, která je asi 20 metrů za brodem.

Projedeme okolo Dolského mlýna a asi po kilometru nás už vítá hrad Okoř. Tady bývá pro závodníky občerstvovací stanice, ale ani my se nemusíme o naše žaludky strachovat. Určitě jim udělá dobře návštěva restaurace Dělová bašta, která je v samé blízkosti romantické zříceniny.

VSTUPNÉ na Okořiút–páso–ne
Dospělí55 Kč75 Kč
Děti, studenti, důchodci35 Kč55 Kč
Rodinné (2+2)220 Kč220 Kč
Děti do 6 let mají vstupné zdarma.

Po prohlídce hradu se vydáme na další cestu, teď již po trase číslo 0078. Projedeme Číčovice, kde k památkám patří například Kalingrův mlýn z roku 1752 nebo na návrší stojící osmiboká barokní kaple Nalezení svatého Kříže.

Za necelé dva kilometry odbočíme opět na polní cestu (za mokra je dost blátivá), která se těsně před Tuchoměřicemi napojuje na silnici. Asi dva kilometry za obcí je Kopaninský mlýn. Za ním odbočíme doprava téměř do protisměru a lesem jedeme nejprve do mírného kopce, ten však o kus dál nabírá na strmosti.

Na rozcestí odbočíme doprava a už po lepší cestě dojedeme až do Přední Kopaniny. Po další polní cestě se dostaneme až do těsné blízkosti rychlostní komunikace R 7 vedoucí do Slaného, přes pole do osady zvané Na Padesátníku. Přejedeme silnici a po okraji lesa se dostaneme do Nebušic.

Nebezpečný úsek

Podle značení odbočíme doprava na asfaltovou parkovou cestu, za chvíli doleva a pořád z kopce. Asfaltka pomalu přechází v louku, na jejímž konci nás čeká poměrně nebezpečný úsek.

Nejdříve prudká pravá zatáčka v prudkém klesání a pak zdánlivě pohodový sjezd lesní cestou, kde jsou však zrádné vystupující kameny a kořeny stromů, takže opatrně! Pod kopcem se dáme doleva téměř do protisměru.

Ale to už jsme v údolí Šáreckého potoka a čeká nás pět pohodových kilometrů. Přejedeme Horoměřickou a ulicí V Šáreckém údolí se dostaneme zase pod kopec Zlatnice. Ten buď vyjedeme, ale vzhledem k absolvovaným kilometrům spíš vyjdeme, a pak už jen klesáme uličkami Hanspaulky zpět k menze ČVUT.

Kdy na Okoř
duben–květenpouze o víkendech 10–16 hod.
červen–zářídenně kromě pondělí 10–16 hod.
říjen–prosinecpouze o víkendech 10–16 hod.

Dejvice–Zákolany–Budeč–Okoř–Dejvice

Délka: 50 km

Převýšení: 780 m

Náročnost: závislá na počasí (je-li sucho, je trať středně náročná, vhodná pro treková nebo krosová kola, za mokra je ale náročná, vhodná jen pro MTB)