Hlavní obsah

Největší zaoceánská loď je luxusním ostrovem pro osm tisíc lidí

Novinky, Pavel Stöckl

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Největší výletní loď všech dob tento měsíc poprvé vyplula na zkušební plavbu. Jmenuje se Oasis of the Seas (Oáza moří) a se svými 220 tisíci tunami rozloženými do osmnácti pater zastíní všechny dosud postavené dopravní prostředky pro turisty. Je dlouhá 360 metrů a vysoká 73 metrů. Je větší, než byl Titanik nebo letadlová loď třídy Nimitz. Pojme přes pět tisíc pasažérů a 2165 členů posádky.

Článek

Jde spíše o luxusní plující město nebo ostrov za 1,4 miliardy dolarů (skoro 30 miliard Kč). Najdete tu nejen bary, restaurace a obchody, ale také prostornou vnitřní kolonádu s parkovou úpravou a tropickými dřevinami. Zábavu nabízí 21 bazénů včetně aquaparku pro děti, bazénu s pláží a vlnobitím. Je tu i hřiště a také dráha s minigolfem.

Rodiče mohou své děti svěřit školce nebo spíše pečovatelskému klubu, kde si děti budou hrát nebo se i dozvídat něco nového.

Kajuty – je jich celkem 2700 – jsou různě odškálovány s ohledem na cenu a většinou připomínají malé luxusní byty od malých garsonek až po 28 luxusních dvoupatrových apartmá.

Kromě posilovny tu dobrodružnější povahy najdou dvě horolezecké stěny a možnost letět nad tím vším na kladce. O zábavu se mají postarat i tři kina, kasino, zábavní kluby, knihovna, hned dvě divadla a také amfiteátr s vodním divadlem pro akvabely, kde světelné efekty doprovázejí vodotrysky a rozstřikování vodní mlhy.

Nejmenší kajuty mají necelých 27 metrů čtverečních a nechybí jim ani balkonek. Královská kajuta pak zabírá 142 metrů čtverečních s terasou, která přidá apartmá dalších 78 metrů. Odhaduje se, že plavidlo je schopno pojmout až 7300 pasažérů.

Trhák sezóny nebo dinosaurus?

Pro společnost Royal Caribbean může být zahájení provozu Oasis of the Seas letos v prosinci 2009 ohromný úspěch nebo také gigantický plovoucí náhrobek, protože si loď, vlastně dvě stejně velké lodi, objednala před propuknutím hospodářské krize v roce 2006. Je tak otázkou, jestli se nejdražší loď na světě vůbec zaplatí.

„Oasis přitáhne nové a nové zákazníky, kteří budou nadšeni ze zaoceánských plaveb,“ věří Richard Fain, výkonný šéf norskoamerické společnosti Royal Caribbean, která se chce vyšvihnout z druhého místa na pozici jedničky v oboru. V roce 2007 příjmy z provozování stávající kapacity přinesly společnosti 81 miliard korun. Příjmy konkurující společnosti Carnival Corp. činily dokonce přes 210 miliard dolarů.

Letos je však vzduch plný krize a Američané jsou mnohem opatrnější s vydáváním dolarů. Týden na lodi v Karibiku je však dostupný i pro průměrně vydělávající lidi. Ceny se sice ještě mohou změnit, ale za osobu mají začínat v přepočtu kolem 15 000 korun.

Oasis je nový typ lodě

Nicméně i v případě nejčernějších scénářů ekonomické krize nejde v případě Oázy moří o tak úplně vyhozené peníze, protože tak velký projekt byl spojen s novými technologiemi a revolučním řešením.

O rozhýbání celého monstra se starají speciální obrovské Azipody. Jde vlastně o 20megawattovými elektromotory poháněné vrtule umístěné na otočných luscích, což umožňuje jejich natáčení v rozsahu 360 stupňů.

Energii dodává – nejen motorům – osm dieselových generátorů, každý o výkonu 17 500 koní.

Hlavní pohon je vzadu a dva další jsou předsazeny po stranách. Kapitánovi, který loď řídí z můstku připomínajícího Star Trek, to dovoluje jemné ovládání lodi – údajně s přesností na 30 centimetrů. Navíc může celé monstrum zastavit téměř „na místě“ i při maximální provozní rychlosti 37 km/h.

Obrovské lego

Oasis of the Seas se stavěla v loděnici ve finském Turku. Dok pro obrovskou loď musí být úměrně veliký. Stavba lodi vyžadovala kombinaci brutální síly a promyšleného inženýrství.

Loď se staví jako dům od spodku nahoru. Začíná se kýlem a pak se přidává patro po patru. Všechno to připomíná obří lego ze 181 velkých bloků. Jednotlivé velké díly se připraví odděleně a teprve pak se kompletují dohromady. Díky tomu základní stavba lodi trvá jen 19 měsíců.

Většina dílů se připravovala přímo v Turku, ale část komponent připravili v Německu a Litvě. Ovšem s jistou hrdostí můžeme říci, že základ je český, protože plechy na stavbu lodi dodala společnost Evraz Vítkovice Steel.

Technické údaje
12 tun nafty za hodinuje spotřeba dieselových generátorů, které vyrobí množství energie, jež by pokrylo spotřebu 105 000 domácností
400 tunje hmotnost půdy, stromů a dalších rostlin lodního parku
500 tunváží voda k naplnění největšího bazénu na lodi
5310 kmje délka kabelů elektrického vedení
600 000 litrůbylo potřeba barvy na natření celé lodi
37 km/hje maximální rychlost
Přečtěte si také: Kuba na cestě od cukru k turismu
Ročně přijede na Kubu ze zahraničí 2,3 miliónu lidí. Země se snaží, aby každý z nich odjížděl spokojený a měl se důvod vrátit. Více se dočtete v pátečním deníku Právo (příloha Víkend).

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám