Hlavní obsah

Stařenka vozící turisty na Sněžku už to má spočítané

Právo, Vladislav Prouza

Krkonošský stroj času aneb rachotící lanovka, kterou se již více než šedesát let drkotají turisté na nejvyšší vrchol Česka, už brzy doslouží. Podle peckého starosty Alana Tomáška má před sebou stařenka možná už jen dva roky, než ji vystřídá lanovka modernější. Babička mezi evropskými lanovkami už přežívá svou plánovanou smrt 43. rokem.

Foto: Vladislav Prouza, Právo

Současná šedesátiletá lanovka možná doslouží už za dva roky.

Článek

Lanovka s kapacitou 250 osob za hodinu vyrobená roku 1949 v licenci švýcarské firmy Vonroll měla původní životnost sedmnáct let. Stroj dávno za zenitem doposud ročně dopraví na střechu Česka okolo 170 tisíc lidí a městu Pec pod Sněžkou vydělá zhruba šest miliónů korun.

Stařenka však potřebuje větší péči, která je nákladná, a tak už bude její osud brzy zpečetěn - nová lanovka na 1602 metry vysokou Sněžku začne v nové podobě vozit turisty možná už koncem roku 2 011. 

"Pec si bez nové lanovky znamenající minimálně stabilizaci současné návštěvnosti nelze představit. Opravy nynější lanovky, udržované vzdor nadměrnému stáří stále v dobré kondici, každoročně spolykají značnou část výdělku, " konstatoval pecký starosta Alan Tomášek.

Nová lanovka ušetří peníze

Původní návrh dolní stanice nové lanovky nakonec nahradí jiný, více respektující ráz krajiny. Tubus patřící spíše do kategorie sci-fi nahradí střízlivější a lacinější objekt lépe zapadající do krkonošské krajiny. Tím se také výrazně sníží plánované náklady.

Foto: Vladislav Prouza, Právo

Podoba původní dolní stanice lanovky na Sněžku

Technologie nové lanovky umožní oproti dožívající předchůdkyni lépe čelit na Sněžce věčnému vichru. Vzdálenost na Sněžku zdolá bez nyní nutného přestupu na Růžové hoře za nějakých dvanáct minut namísto nynější skoro půlhodiny.

Projekt lanovky vznikl díky kompromisu města Pec a Správy KRNAP. Pec původně plánovala lanovku pouze na Růžohorky, odkud měl vést nový skiareál a stávající úsek na vrchol Sněžky nechat dosloužit. Město nakonec od skiareálu ustoupilo a ochranáři naoplátku kývli na stavbu lanové dráhy na samý vrchol.

Foto: Vladislav Prouza, Právo

Podoba přepracované stanice

Lanovkáři kvůli nekompromisním požadavkům ochranářů slevili z osmimístných kabinek na větší počet čtyřmístných a stavbě nových stanic, které objemově nepřesáhnou ty současné.

Nová lanovka čeká na dotaci

Úspěch projektu nové kabinové lanovky s kapacitou nadiktovanou Správou Krkonošského národního parku (KRNAP) na 250 pasažérů za hodinu závisí pouze na dotaci z evropských peněz. 

"Pokud by lanovka nebyla kapacitně omezena, obešli bychom se bez dotace. Kapacita daná ochranáři nedovoluje optimální zisk," přiblížil starosta Tomášek. 

Pec potřebuje na stavbu dotaci 250 miliónů korun požadovaných z Regionálního programu NUTS II severovýchod. "Jde o záležitost, kterou by měl kraj podporovat. Sněžka je velmi významné místo patřící mezi priority," konstatoval hejtman Královéhradeckého kraje Lubomír Franc.

Čtěte také: Řecký ostrov Zakynthos objevili i Češi
Písečné pláže, cypřišové háje, vodní jeskyně a rušný noční život - to je ostrov Zakynthos.
Více se dočtete v pátek v deníku Právo (příloha Víkend).

Anketa

Jste rádi, že bude na Sněžku jezdit nová lanovka?
Ano, těším se, že budu na vrcholu rychleji
2,7 %
Ne, stará lanovka mi vyhovuje, rád/a se za jízdy kochám
4,4 %
Ano, nová lanovka bude určitě hezčí a tišší
16,6 %
Ne, stará lanovka je stylová
49,2 %
Je mi to jedno, chodím na vrchol zásadně pěšky
19 %
Je mi jedno, čím se svezu
8,1 %
Celkem hlasovalo 8483 čtenářů.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám